Afbeelding
Foto: EvdV

Drukte, breedte en randje probleem op Boulevard

Algemeen

Niet het stoeprandje is het grootste probleem op de Boulevard, maar een combinatie van de drukte, het smalle fietspad én het randje. Dat blijkt uit een ongevallenanalyse van de gemeente, die vorige week donderdag werd besproken in de gemeenteraad.

De gemeente liet een onderzoek uitvoeren naar aanleiding van een aantal (fiets)ongelukken op de Boulevard. Die ongelukken zouden volgens veel klachten komen door het randje tussen het voet- en fietspad.

'Een complex vraagstuk', noemt wethouder Rien Nagtegaal de verkeerssituatie. Een simpel voorstel om het probleem op te lossen is er niet. Naar aanleiding van de analyse zijn er drie oplossingen naar voren gekomen. Het fietspad verbreden, de fietsers op de rijbaan toestaan en het fietspad herinrichten of een zogenoemd vergevingsgezind (oplopend) randje. De voorkeur van het college van burgemeester en wethouders gaat uit naar die laatste. 'De goedkoopste oplossing', merkt een inspreker tijdens de raadsvergadering op.

Verlagen

De kosten voor het verlagen van de rand liggen tussen de 103.000 en 208.000 euro. Het 'hinderlijke' randje verdwijnt met deze oplossing, maar het lost niet alle problemen op. Het fietspad blijft te smal voor de hoeveelheid fietsers. Voetgangers kunnen ongemerkt tussen de fietsers terecht komen en andersom. Ook blijft de schrikstrook tussen rijbaan en fietspad erg smal, waardoor het risico dat fietsers hier van af vallen groot blijft.

Verbreden

Het fietspad verbreden kost veel meer geld, tussen de 515.000 en 620.000 euro. Bij deze oplossing wordt ook de stoeprand verlaagt. De indeling van de straat zou veranderen en het wandelgedeelte wordt ruim een meter smaller.

Ook de kosten voor het herinrichten van de straat met fietsers op de rijbaan ligt hoger dan de eerste oplossing. Het fietspad wordt dan verandert in een groenstrook en fietsers komen samen met auto's op dezelfde baan. Dat kan wel voor conflicten zorgen, voorspelt de analyse.

Korte termijn

Nagtegaal stelt een ingreep voor de korte termijn voor. Het stoeprandje verlagen kan nog voor het aankomende zomerseizoen. De wethouder verwacht dat de ingreep effectief genoeg is. Als blijkt dat deze optie voor te weinig verandering zorgt, kunnen er volgens Nagtegaal extra maatregelen worden genomen. Dat kan over 2 á 3 jaar. Dan staat er groot onderhoud voor de Boulevard gepland en kan bijvoorbeeld het fietspad verbreed worden.

Uit de krant