Afbeelding
Foto: Pieter Groen College

Middelbare scholen in Katwijk ervaren weinig last van nieuwe doorstroomtoets

Algemeen

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maakten dit jaar voor het eerst de ‘doorstroomtoets’, de vervanger voor de Cito-eindtoets. Mede op basis van de resultaten, kregen de leerlingen een definitief schooladvies. Alle groep-achters in Nederland moesten zich daarna voor het eerst in één centrale week aanmelden bij de middelbare school van hun keuze. Ook in Katwijk en Rijnsburg was er veel digitale drukte bij het Andreas College en Visser ’t Hooft.

Door Jonah van den Oever

De gedachte achter de doorstroomtoets is dat die kan bijdragen aan een soepele overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs. Doordat de resultaten van de doorstroomtoets eerder bekend zijn, geeft de basisschool in maart al het definitieve schooladvies. Dat is anders dan voorgaande jaren, waarin de basisschool eerst een advies gaf, en leerlingen zich daarna gingen aanmelden, en vervolgens de Cito-resultaten bekend werden. 

Bovendien moeten de basisscholen nu ook ‘kansrijk’ adviseren. Dat houdt in dat ze het voorlopige schooladvies in principe naar boven toe moeten bijstellen als het resultaat van de doorstroomtoets daartoe aanleiding biedt. Naar beneden bijstellen mag niet.

Met de nieuwe toets en centrale aanmeldweek wil de overheid bereiken dat leerlingen evenveel kans maken op de school van hun voorkeur, die ook past bij het gegeven schooladvies.

Voordeel

De inschrijfweek was dit jaar voor het eerst centraal, van maandag 25 maart tot en met maandag 1 april. Het was voor Visser ’t Hooft Rijnsburg ‘intens druk, maar wel leuk’, vertelt directeur Esther Pruijn-Oudshoorn. ‘Bij het aanmelden op de website ging het niet altijd goed met het invoeren van de schoolcode. Hierdoor konden wij de dossiers niet ophalen. We hebben veel telefoontjes van ouders gekregen over het aanmelden, of alles oké was en wat de code was. Stiekem is dat best leuk, want dan spreek je ouders meteen even.’

Stichting Andreas College geeft in een reactie aan dat ook zij een uitdagende centrale inschrijfweek achter de rug hebben. ‘Ouders konden via een digitaal aanmeldformulier op de websites zich inschrijven bij onze scholen. Ouders die de voorkeur hadden om nog wat vragen te stellen, konden op twee momenten fysiek bij alle drie de scholen langskomen. Daar werden zij ontvangen door de collega’s van de aanmeldteams en hebben zij ouders verder geholpen om het digitale formulier in te vullen. We hadden een dubbele uitdaging: van een papieren formulier naar een digitaal formulier en dan ook nog eens in één centrale aanmeldweek. Het voordeel is dat we wisten dat het werk rondom de aanmelding nu gecentreerd wordt in een vaste periode en dat we daarop konden anticiperen.’

Momentopname

De nieuwe gang van zaken heeft positieve effecten voor de scholen van Stichting Andreas College. ‘Het voordeel is dat leerlingen voor de aanmeldweek het definitieve advies al krijgen en zich direct bij de juiste school kunnen inschrijven. Eerder kon het bijvoorbeeld voorkomen dat een leerling eerst het advies vmbo-gl/tl had en dan een inschrijving deed op Vakcollege Rijnmond (een vmbo-school), maar ze kregen dan later in het jaar een heroverwogen advies vmbo-tl/havo en dan is Pieter Groen (dat vmbo-tl en havo aanbiedt) een beter alternatief. Voor de leerling minder onrustig omdat ze gelijk op de juiste school aan kunnen melden en voor de scholen minder werk omdat er geen leerlingen inschrijven die uiteindelijk niet op de school komen.‘

Pruijn-Oudshoorn van Visser ’t Hooft Rijnsburg stelt dat welke naam je de toets ook geeft, of wanneer je de toets afneemt, niet veel uitmaakt. ‘Het blijft een momentopname. De advisering vanuit het primair onderwijs met alle gegevens van de afgelopen jaren, zowel cognitief als sociaal emotioneel, en kijkend naar de ontwikkeling van de vaardigheden is het complete plaatje van het kind, en dat advies telt. Daar gaan we vooral met elkaar over in gesprek.’

Gesprekken

Inmiddels zijn alle inschrijven binnen bij de middelbare scholen. ‘Onze aanmeldteams bekijken de inschrijvingen en de gegevens die de basisschool ons aanlevert. Vaak gaan we ook in gesprek met de basisscholen, zodat we echt weten of een leerling bij ons op zijn of haar plaats is. Wij hebben ervoor gekozen om op vrijdag 19 april de ouders een brief te sturen over de plaatsing’, geeft Stichting Andreas College aan.

Ook bij Visser ’t Hooft is men bezig met het verwerken van alle aanmeldingen. ‘Wij zijn de afgelopen tijd achter de schermen druk bezig geweest om alle dossiers binnen te halen, ouders te bellen als we nog iets missen en al deze dossiers door te nemen. Als we daar mee klaar zijn, krijgen de leerlingen die zich aangemeld hebben via hun ouders een bericht of ze zijn aangenomen.’

Uit de krant