Logo allesoverkatwijk.nl
Foto:PR

Hoe groot is het Nederlandse aandeel elektrische bestelbussen?

(Advertorial)

Met de steeds strengere emissienormen in autoland, werken autofabrikanten keihard aan de elektrificatie van het wagenpark. Na een sterke groei van het aantal elektrische personenauto’s, lijkt de focus nu ook verschuiven naar bestelbussen. Is dat al terug te zien in de verkoopcijfers?

CO2-eisen

Strenge CO2-eisen hijgen nu al enkele tijd in de nek van autofabrikanten. Volgens de Nederlandse Rijksoverheid veroorzaakt wegverkeer ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in ons land. Dit staat in het Klimaatakkoord. Een elektrische auto stoot echter geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden sinds enkele jaren zo erg. Fabrikanten spelen ook in op de groeiende vraag en komen met steeds meer elektrische modellen. Van Fiat tot Volvo: in vrijwel elke showroom staat nu wel een personenauto met een stekker. 

Emissieloze zones

In steeds grotere mate begint dit ook voor bestelbussen te gelden. Zo bieden Peugeot, Opel, Volkswagen en Mercedes-Benz ook volledig elektrische bestelbussen aan. Dat is een goede en vooral noodzakelijke ontwikkeling, want in het Klimaatakkoord staan strenge plannen voor enkele binnensteden. In zeker 14 gemeenten komen tussen nu en 2025 emissieloze zones waar geen benzine- of dieselvoertuigen meer welkom zijn. Dit gaat om steden als Amsterdam, Utrecht en Den Bosch. Tegen 2030 moet de teller op zo’n 40 gemeenten staan. Deze binnenstedelijke zones worden nu nog druk bezocht door bestelbussen, dus de emissieloze bussen zijn de komende jaren zeer belangrijk. 

Lange weg te gaan

Om het voor ondernemers aantrekkelijker te maken op emissieloos vervoer over te stappen, heeft het kabinet een subsidieregeling per begin dit jaar ingevoerd. Pakken we de verkoopcijfers van de afgelopen paar jaar erbij, dan is dit geen gekke keuze geweest. Uit de meest recente cijfers van brancheorganisatie Bovag reden er begin maart 6.410 volledig elektrische bestelbussen op gele kentekenplaten rond. In vergelijking met bijvoorbeeld vijf jaar geleden is dat een enorme stijging. Op 31 december 2016 reden er namelijk nog maar 1.552 ondernemers in een elektrische bestelbus. Een mooie ontwikkeling zou je dus denken, maar niet als we kijken naar het aandeel bestelbussen op diesel en benzine. Met 973.000 bestelbussen op diesel en 33.000 benzine aangevoerde bussen is er nog een lange weg te gaan. 

Elektrische bestelbus

Hoewel die weg naar een elektrisch wagenpark vol met elektrische bestelbussen nog lang is, kiezen ook steeds meer verhuurders voor een volledig elektrische bestelbus. Op plekken zoals bij de autoverhuur Almere of bij een verhuiswagen huren kun jij dus steeds vaker ‘groen’ huren. Voor de komende jaren ligt het in de lijn der verwachting dat dit alleen maar zal toenemen.