Afbeelding

Succesvol ondernemen begint bij ‘doen’ (ook in deze onzekere tijd)

Algemeen

Misschien is het goed om nog eens terug te denken aan hoe je als ondernemer begon, hoe je gebruik maakte van alle mogelijke tips en tricks en er uiteindelijk achter kwam dat het toch vooral ging en gaat om ‘doen’. Hoé? We zetten die basis nog eens op een rij. 

Het zijn onzekere tijden voor ondernemers. Of je nu lokaal of wereldwijd opereert. Niemand heeft de handleiding voor hoe je momenteel als ondernemer het hoofd boven water houdt. Katwijk heeft veel ondernemers en allemaal willen ze succesvol blijven.

Ondernemers die echt vooruit willen, spreken zich uit. Een van de dingen die succesvolle ondernemers communiceren is dat ze alles van een bepaald product afweten of alles over een zekere dienst. Ze zijn expert. Dat laten ze niet alleen zien, dat schreeuwen ze van de daken. In iedere uiting. Met andere woorden; wil je een succesvol ondernemer zijn dan is de eerste stap iedereen te vertellen dat je de beste bent en er het meeste van weet.

Hoe je dat tot uiting brengt, moet een beetje bij je passen. Regelmatig of misschien wel heel regelmatig posten op social media. Je bent constant in beeld met tekst (schrijf artikelen, post op social media je handel en wandel) en beeld. Bijvoorbeeld met je laptop opengeklapt aan een tafeltje in een leuk caféetje, onderweg, in gesprek et cetera. Iedereen moet denken: die is lekker bezig.

Mensen willen weten wie je bent en wat je doet

Een eigen boek wil ook helpen. Immers; experts schrijven boeken. Of laten deze schrijven. Dat laatste komt het meest vaak voor. Een verhaal over je loopbaan, of hoe het zover gekomen is dat je met de handel in de  wijnkoelkast bent gedoken. Dat willen mensen lezen. En vergeet niet: stop er een training in. Hoe eenvoudig ook, een training is een teken dat jij de kennis in huis hebt. Voor je het weet lopen er heel veel mensen richting kantoor met jouw boek in hun Cowboysbag.

Schrijf ook regelmatig artikelen over jouw kennis en kunde. Of je start een rubriek, geef tips, laat mensen virtueel met je meelopen. Als je er maar bent. En laat ook weten wie jij hoog hebt zitten. Van wie heb jij het geleerd? Mogelijk is dat een nog grotere autoriteit. Dat spreekt tot de verbeelding. Aan de hand van al deze uitingen gaan mensen je in de gaten houden, je volgen, je noemen in hun eigen berichtgeving.

Bied de mensen een oplossing aan

Zorg ervoor dat je duidelijk bent. Als je een wijnkast verkoopt, moet je ervoor zorgen dat mensen beseffen dat ze deze nodig hebben. Vooral díe wijnkast. Dat deze belangrijk is. Dat in de wijnkast die jij aanbiedt wél al die flessen passen en op de juiste temperatuur worden gehouden. Jij biedt de oplossing voor het probleem dat mensen hebben. Leg dat zo goed mogelijk uit.

Door dit goed uit te leggen en aan te tonen, in een blog of nieuwsbrief oftewel e-magazine bijvoorbeeld, bereik je ze op een laagdrempelige manier. Je zorgt ervoor dat mensen steeds jouw oplossing tegenkomen. Op deze manier bouw je een relatie met ze op, een vertrouwensband. Uiteindelijk zet je deze mensen aan tot actie door te vertellen wat je te verkopen hebt. Met één druk op de knop, of iets dergelijks, halen ze jouw oplossing in huis.

Wie het meest succesvol is? Dat is natuurlijk koffiedikkijken, maar meestal zijn het de doeners die heel ver komen. Veel verder dan die mensen die maar blijven dubben. Ook een ondernemer moet in actie komen. Hoe onzeker de tijd ook is.

Uit de krant