Adrie de Beste en Jaco Heeringa kijken trots en tevreden terug op de loterij-actie. | Foto: Piet van Kampen
Adrie de Beste en Jaco Heeringa kijken trots en tevreden terug op de loterij-actie. | Foto: Piet van Kampen

Tevreden terugblik op jubileumloterij QuickBoys

Algemeen

Adrie de Beste en Jaco Heeringa waren twee belangrijke mannen in en rond de organisatie van de jubileumloterij van het 100-jarige Quick Boys. Trots en tevreden blikt het duo terug op een hectische periode waarin talloze uren van spanning en inspanning zijn gestopt. Met succes. De loterij overtrof hun stoutste verwachtingen.

Door Piet van Kampen

Hectisch, soms wat stress, kleine uurtjes. Spannend. Het zijn een paar kernachtige woorden die in de gezellige nababbel aangeven dat het een megaklus is geweest. De Beste en Heeringa zijn trots op het resultaat maar verwijzen direct naar het hele team van vrijwilligers die aan deze superloterij hebben meegewerkt.

Nu alles achter de rug is en de euforie nog niet helemaal is weggeëbd, bekent het duo een paar maanden in een roes te hebben geleefd. ‘We hebben vooral in het begin veel hulp gehad met de verkoop van de loten in eigen kring. Dat was cruciaal’, vertelt Heeringa. De Beste vult hem aan. ‘Ondanks dat het in het begin stroef verliep hebben wij alle vertrouwen in een goede afloop gehad’. Zo tegen Kerstmis waren er ruim vierduizend loten verkocht en op dat moment - een soort break-even punt - werd er besloten om door te gaan met de verkoop.

Social media
De loterij leefde vanaf het begin af aan binnen de club maar social media zoals facebook waren voor een zeer belangrijk deel debet aan de verkoop. Niet alleen in den lande – zoals in het Overijsselse Haarle waar het te winnen zomerhuis staat - maar zelfs Katwijkers die elders op de aardbol vertoefden meldden zich. Een leuke anekdote. De Beste: ‘Een mevrouw uit Australië, die een aantal keren in Nederland is geweest, heeft ook loten gekocht in de hoop dit vakantiehuis te bemachtigen’. Zo wereldwijd werd er gereageerd.

‘Vooral de laatste weken werden er ook in Quick Boyskringen nog veel loten verkocht. Families maakten elkaar gek om nog snel een lot te kopen’, lacht Heeringa. Toen op 31 januari uiteindelijk bekend werd wie de gelukkige winnaars waren bleken de trouwe Quick Boys fans de broers Leon en Mark Scheepmaker samen met Kees Rijsdam de nieuwe ‘huiseigenaars’ te zijn. Zij waren kopers van het eerste uur.

Goed besteed
Er werden in totaal 9423 loten aan de man gebracht. De netto opbrengst bedroeg € 556.000,00, een geweldig bedrag. Een flink deel komt ten goede aan de drie goede doelen, de Dirk Kuyt Foundation, Stichting Opkikker en Kika. Voor de financiering van het grootste jubileumfeest dit jaar wordt een behoorlijke som gedoneerd en voor de verbouwing van de kantine is een financiële injectie meer dan welkom. Het mes heeft dus aan meerdere kanten gesneden. Scherp ingezet, met een geweldig eindresultaat.

Uit de krant