Voormalig Marine Vliegkamp Valkenburg terrein. | Bas Kijzers
Voormalig Marine Vliegkamp Valkenburg terrein. | Bas Kijzers Foto: Bas Kijzers

College zwicht; Zeshonderd extra woningen op Valkenburg om impasse te doorbreken

Algemeen

De gemeente is bereid om 600 extra woningen te realiseren op de locatie van het voormalig vliegkamp Valkenburg. Dit om de impasse te doorbreken die met het RijksVastgoedbedrijf (RVB) is ontstaan.  Dit schrijft de gemeente in een brief die vandaag naar de ministers Van Veldhoven en Knops en naar de Tweede Kamer is verstuurd. Nu het college overstag gaat, zet het nadrukkelijk de deur open voor nóg meer woningen in de toekomst. De woningbehoefte in deze regio neemt in de toekomst namelijk alleen maar verder toe, blijkt uit landelijke en regionale prognoses.

Wethouder Gerard Mostert wil af van het beeld dat Katwijk niet zou willen bouwen. 'Wij willen niets liever dan snel bouwen, maar niet alleen snel, maar ook betaalbaar. In de regio is afgesproken dat er 25 procent sociale woningbouw moet komen, 20% woningbouw voor middeninkomens en dan blijft er nog 55 procent ruimte voor hele dure huizen. Het Rijksvastgoedbedrijf geeft aan dat die gemaakte afspraken niet uitgevoerd kunnen worden, omdat ze een hoge grondprijs moeten vragen. Hierdoor kunnen ontwikkelaars minder betaalbare woningen aanbieden dan is afgesproken, omdat zij die betaalde grondprijs immers terug moeten verdienen. Dit zou betekenen dat er meer dan 600 betaalbare woningen minder kunnen worden gebouwd dan is afgesproken. En dat terwijl we weten dat leraren, politieagenten, verpleegkundigen en andere mensen uit de middenklasse grote moeite hebben om een betaalbare woning te vinden.'

Op 10 februari moet er een akkoord liggen, heeft minister Van Veldhoven laten weten. Mostert: 'Van mijn kant doe ik er alles aan om een overeenkomst te sluiten. Het probleem van de betaalbare woningen hebben we hiermee hopelijk opgelost, het enige andere waar we nu nog naar kijken zijn een aantal zaken in het concept-akkoord dat nu voorligt die staatsrechtelijk, privaatrechtelijk of plantechnisch niet toegestaan zijn. Zodra dit soort technische haken en ogen er uit zijn gehaald kunnen we eindelijk tekenen en van start met de ontwikkeling van het gebied. Liever vandaag dan morgen!'

Uit de krant