Afbeelding
Foto: RD

Katwijk Marketing: 'Teruglopende bezoekersaantallen winkelcentrum zorgelijk'

Algemeen

Katwijk Marketing (KM) is dit jaar bezig met een zogenoemd 'transitiejaar'. Daarom is er geen geld, en dus nauwelijks menskracht, beschikbaar om campagnes of nieuwe activiteiten op te zetten. Wel blijft de 'basis-dienstverlening' gewaarborgd, meldt de organisatie in haar nieuwsbrief. Intussen signaleert de marketingorganisatie teruglopende bezoekersaantallen in met name het winkelcentrum van Katwijk aan Zee.

Er is volgens KM sprake van 'een zeer matig tweede kwartaal. Bij het aantal strandbezoeken was er sprake van 'een kleine plus van ongeveer 1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2018. Het beeld is grillig: sommige weken laten een flinke piek zien, maar in andere periodes daalde het bezoekersaantal soms met wel 10 procent'.

In het winkelgebied blijven de bezoekersaantallen in vergelijking met vorig jaar volgens Katwijk Marketing 'consequent achter'. 'Landelijk gezien daalt het aantal bezoeken aan winkelgebieden ook, maar in Katwijk zijn we extra afhankelijk van recreatieve bezoekers. Weersomstandigheden dragen hier sterk aan bij en die waren ongunstig in vergelijking met vorig jaar'.

Dat KM dit jaar geen campagnes heeft kunnen doen, heeft 'zeker geen gunstig effect gehad 'op de bezoekersaantallen dit jaar. 'In mei 2018 werd bijvoorbeeld een succesvolle Like & Winactie gericht op winkelen uitgevoerd.'

Zorgelijk
KM vindt het dalende aantal bezoekers aan het winkelcentrum in Katwijk aan Zee 'een zorgelijke ontwikkeling, die extra duidelijk maakt dat er – om het winkelgebied op langere termijn aantrekkelijk te houden – actie ondernomen moet worden'. Voor de komende periode moeten evenementen, zoals de Toeristenmarkt, weer gaan zorgen voor hogere bezoekersaantallen. Katwijk Marketing 'zet extra in op de communicatie hierover'.

Dankzij het budget dat een aantal commerciële partners van de marketingorganisatie daarvoor beschikbaar heeft gesteld, kan KM dit najaar toch een promotiecampagne inzetten. 'De campagne moet gebruik van Katwijkse faciliteiten op het gebied van leisure en recreacties door dagtoeristen en eigen inwoners stimuleren.' 'We zijn blij dat we tóch een campagne kunnen ontwikkelen, ook al is deze dan minder omvangrijk dat onze projecten in voorgaande jaren.'

Bezoekersmetingen
In Katwijk worden sinds 2015 gegevens verzameld over het aantal mensen dat het strand en/of het centrumgebied van Katwijk aan Zee bezoekt. KM gebruikt de gegevens om te bekijken hoe de bezoekersaantallen zich ontwikkelen. Op basis daarvan krijgt die organisatie inzicht in het effect van haar marketinginspanningen op langere termijn.

Het is ook mogelijk om per week en per dag te bekijken hoe vaak Katwijk wordt bezocht. Op die manier kan de invloed van het weer, de planning van feestdagen & vakanties en evenementen op de bezoekersstromen worden bekeken.

Uit de krant