Eind deze maand moeten er knopen worden doorgehakt over de aanpak van de Biltlaan en de Julianaburg. | Foto: Piet van Kampen
Eind deze maand moeten er knopen worden doorgehakt over de aanpak van de Biltlaan en de Julianaburg. | Foto: Piet van Kampen

'Veiligheid staat voorop'

Algemeen

> Raadscommissie gaat een oordeel vormen over renovatie Biltlaan

Het is inmiddels genoegzaam bekend en al veel over geschreven, de plannen voor de renovatie van de Koningin Julianabrug en de renovatie van de Biltlaan. Dat laatste is noodzakelijk vanwege het R-net dat eind december 2020 operationeel moet zijn.

Door Piet van Kampen

Nadat in drie voorafgaande sessies omwonenden kennis van de voorlopige plannen konden nemen en hun wensen en inbreng hadden was het vorige week woensdag aan de raadscommissie om aan wethouder Rien Nagtegaal en projectleider de heer Stekelenburg de nodige vragen te stellen om inzicht in de plannen te krijgen.

Er zijn nogal wat openstaande punten zoals de toekomstige fietspaden langs de Biltlaan, de zeven maanden durende overlast tijdens de ingrijpende werkzaamheden en de nieuwe en bestaande bushaltes. Voor de fietspaden langs de Biltlaan zijn er twee opties: een breed tweerichtingsfietspad aan de oostzijde of twee aparte fietspaden aan weerszijden van de Biltlaan. Omwonenden worden tijdens een vierde sessie verder geïnformeerd.

De wethouder gaf wel aan dat veiligheid voorop staat en ook de groenvoorziening op welke wijze dan ook in acht zal worden genomen. En passant kwam ook nog even het bestaande fietspad aan de westzijde van de Koningin Julianalaan vanaf de rotonde Industrieweg naar de brug ter sprake. Daar rijden nog veel 'spookrijders' tegen het verkeer in om de kortste route naar de Hoornes te nemen. Een heikel punt waar nog een vraagteken achter staat. 'Het is bekend aan daar moeten we ook nog de nodige aandacht aan besteden' gaf de wethouder te kennen.

Kort en hevig

De overlast tijdens de werkzaamheden is onontkoombaar. 'Je kunt het beter kort en hevig doen dan langdurig met halve maatregelen' is de visie van Rien Nagtegaal. Desondanks zal er tussen medio mei tot en met november in 2020 aan de ingrijpende klus worden gewerkt. Er wordt naar slimme omleidingsroutes gekeken. Bushaltes zullen niet verdwijnen maar worden verplaatst. De R-net bushaltes zullen een invoegstrookje krijgen zodat het doorgaande verkeer geen hinder ondervindt.

De gemeente neemt de kosten voor de Koningin Julianabrug en het aanleggen van fietspaden voor haar rekening. Deze zijn in de programmabegroting van 2019 opgenomen en bedragen naar schatting 7 miljoen. De kosten van het aanpassen van de rotonde Biltlaan/Rijnsoever en het plaatsen van R-net haltes zijn voor rekening van de provincie. Op 14 februari volgt de oordeelsvorming van de commissie en op 21 februari wordt er een besluit genomen.

Uit de krant