Afbeelding

Argwaan over Westerbaan

Algemeen

De verlenging van de Westerbaan met de aansluiting op de Koningin Julianalaan komt er aan. Tijdens een inloopavond vorige week woensdag in basisschool De Duinroos konden belangstellenden een laatste blik over de nieuwe situatie werpen en vragen stellen. Lang niet iedereen bleek enthousiast.

Door Piet van Kampen

Voor de automobilist is het prettig dat het 'ommetje' via een gedeelte van de Cantineweg tot het verleden zal behoren. Deze rijdt dan vanaf de zuidkant rechtstreeks de Koningin Julianalaan in.

Een verkeersdrempel ter hoogte van de Gravin van Burenlaan zal als een natuurlijke snelheidsremmer moeten fungeren op het gedeelte waar 30 kilometer per uur mag worden gereden. 'Ze rijden er nu al als debielen' sprak een bewoner van de Oranjelaan zich ongerust uit.

Het grote probleem is dat het verkeer vanaf de Westerbaan/Koningin Julianalalaan bij de kruising met de Boslaan nu al voor gevaarlijke situaties zorgt en omwonden vrezen dat bij toename van het autoverkeer het alleen nog maar erger zal gaan worden. Een ander punt wat een bezorgde bewoner graag aangepast zou zien is dat er op het gedeelte van de Koningin Julianalaan tot aan de aansluiting met de Westerbaan slechts aan een zijde van de weg geparkeerd zou mogen worden. 'Nu is het allemaal erg krap en gevaarlijk'. Een ander vulde hem aan: 'ik ben bang dat het een puinhoop wordt'. Sombere geluiden dus en dat terwijl een klankbordgroep zich uitvoerig met de plannen en vooral de veiligheid heeft bezig gehouden.


Cantineweg

De verlengde Westerbaan ontlast de Cantineweg die via een nieuwe aansluiting alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk is. Ook de Zilverschoon zal via een rotonde aangesloten worden op de nieuwe weg. Een nieuwe aan te leggen fietspad sluit aan op de Cantineweg en de scouting blijft bereikbaar De werkzaamheden beginnen op 28 januari en zullen naar verwachting eind april klaar zijn.

Uit de krant