Logo allesoverkatwijk.nl
Bewoners kijken kritisch naar het ontwerp verkeersplan Katwijkerweg-Hoofdstraat.
Bewoners kijken kritisch naar het ontwerp verkeersplan Katwijkerweg-Hoofdstraat. (Foto: Piet van Kampen)
Valkenburg

Veel kritiek op ontwerp Katwijkerweg-Hoofdstraat

Het is nog maar een ontwerp maar er zal nog veel aan gesleuteld moeten worden voordat de door velen gewenste situatie op de Katwijkerweg en de Hoofdstraat naar tevredenheid zal worden ingevuld. Dat bleek vorige week dinsdag tijdens een informatieavond in Het Dorpshuis. Iedereen naar de zin maken lijkt echter, zoals zo vaak, geen haalbare zaak.

Het wemelde na afloop van de bijeenkomst dan ook van stickers met wensen, klachten en ideeën op de uitgestalde tekeningen. Op zich al een hele puzzel voor de ontwerpers achter de tekentafel om tot een aangepast ontwerp te komen dat meer kansen biedt op een compromis waar de meeste betrokkenen mee kunnen leven. Er zal nog heel wat water door het Valkenburgse Meer moeten stromen.

Fietsers

In het ontwerp dat naar aanleiding van een eerdere bijeenkomst met inwoners op punten en komma's was aangepast, wordt van een éénduidig verkeersbeeld uitgegaan.

Het betreft de Katwijkerweg vanaf de grens met Katwijk aan de Rijn tot aan het einde van de Hoofdstaat, waar deze over gaat in de Voorschoterweg. Het gedeelte in het centrum tussen de beide Paardenmarktmonumenten blijft ongewijzigd. Middeneilanden en markeringen worden verwijderd en bij de afslag Katwijkerweg/Middenjoght verdwijnt de verkeersremmer die bekend staat als 'de druppel'. Bestaande parkeerhavens zullen – net zoals aan de Voorschoterweg bij woonwijk 't Duyfrak – op trottoirhoogte worden gebracht. De Katwijkerweg wordt 30 kilometer zone. 'Aan de fietsers is weer niet gedacht', was de eerste kritische kanttekening van de heer Erik Vegt, die met een geheel ander plan kwam. 'Zorg dat er een weg komt vanaf de Torenvlietlaan die achter het dorp langs loopt tot aan Katwijkerbroek en maak daar éénrichtingsverkeer van. Dan kan de Hoofdstraat ook éénrichtingsverkeer worden en er een goed fietspad worden aangelegd. Er is de laatste jaren al veel geld uitgegeven aan veranderingen. Maar doe het nu in één keer goed', is zijn visie.

Deze wordt ondersteund door mevrouw Jolanda van Duijn: 'Het blijft nu gevaarlijk voor fietsers. Vooral voor kinderen en ik ben zelf ook al eens klem gereden'. Het idee van Vegt noemt hij zelf dat men meer moet 'omdenken' aan echte oplossingen. 'Er is al zoveel geld onnodig verspijkerd'. Overigens zal zijn idee waarschijnlijk – los van de investering- niet haalbaar zijn in verband met de aanleg van een snelfietspad en wandelpad langs de Tjalmaweg zoals opgenomen in de uitvoering van de Rijnlandroute. 'Zoals het nu is blijft het een gevaarlijk dorp voor fietsers', benadrukte de heer Van Rooijen terecht.

Verkeersplateaus

Bij de kruispunten en afslagen zijn verkeersplateaus in het ontwerp opgenomen. 'Als die maar niet te hoog worden en trillingen veroorzaken', hoopt de heer Hottenga. Hij ziet graag dat aan het begin van de Katwijkerweg de verkeerspaaltjes weer worden terug geplaatst. 'Dan rijdt men daar zeker niet harder dan 30 kilometer. Maak de stoep niet breder, want dan zet men de auto er op', voorziet hij. Andere bewoners willen juist een bredere stoep in het gedeelte naar de Voorschoterweg. Met een rollator moet men soms een stukje de rijbaan op. De uitrit bij Hoogvliet supermarkt is gevaarlijk en het Paardenmarktmonument belemmert het uitzicht voor fietsers. Meer zebrapaden op gevaarlijke verkeerspunten. Het is een greep uit de klachten en wensen van de betrokkenen, die ruim vertegenwoordigd waren tijdens de bijeenkomst. 'Ik heb niet het gevoel dat het er beter van wordt', wilde een bezoeker nog wel even kwijt. Kortom, er is nog veel (huis)werk aan de winkel.

Door Piet van Kampen

2 reacties

Wat vindt u?

Fietstunnel onder Zeeweg moet bij



Reageren!