Gratis Wifi op strand en Boulevard roept vragen op bij bedrijfsleven

Algemeen
Het college van B&W heeft €8.000 beschikbaar gesteld voor de realisatie van een gratis wifi netwerk op het strand en de boulevard van Katwijk. Daarna zal het winkelgebied volgen. Dit voornemen heeft vragen opgeroepen bij ondernemers uit Katwijk.

"Gratis wifi is geen discussiepunt voor Katwijk. Daar is iedereen mee gebaad. Het probleem is echter dat aan het gratis voor consumenten een 'commercieel’ aspect kleeft: ondernemers betalen om de dekkingsgraad te optimaliseren. De bedoeling is dat het netwerk wordt aangeboden terwijl op de boulevard of het strand verbinding wordt gemaakt met internet. Veel telecombedrijven bieden op deze manier al hun wifi-netwerk aan, al dan niet gratis via de bekende hotspots. Echter, op dit netwerk worden geïnteresseerden doorgestuurd naar een website met voorwaarden. Bezoekers die inloggen komen op een welkomspagina terecht en daar is geen ondernemer op te zien of er moet betaald worden onder de noemer 'sponsoring netwerk'.

Via deze zogenaamde sponsoring (lees=betaling), kunnen ondernemers consumenten naar hun eigen website met aanbiedingen leiden. Dat is ten minste de wens van de initiatiefnemer: stichting Wireless Katwijk, onderdeel van stichting Wireless Leiden. Zo wordt volgens de stichting het initiatief ook betaalbaar. Stichting Wireless Leiden is in 2002 opgericht. Inmiddels zijn de tijden anders. Provider Ziggo heeft al laten weten dat 'overal internet' een kwestie van tijd is. Een kleine tijd.

Een ondernemer uit het centrum wil dat met name benadrukken: "Gratis wifi in Katwijk is gewenst, maar dan ook echt gratis, zonder verplichtingen. Dat is heel wat anders dan het voorgestelde concept. Aanmelden doen bezoekers steeds minder en nog meer betalen, daar voelen ondernemers in Katwijk weinig voor. Bijna iedereen heeft al gratis internet via de bekende providers, die hun tarieven in 2015 verder zullen verlagen. En het beconcurreert in zekere zin ook het eigen wifi-netwerk dat veel ondernemer inmiddels zelf hebben gerealiseerd om informatie op locatie gratis te raadplegen en te delen. Daarnaast wordt door de ondernemers zelf momenteel hard gewerkt aan collectieve informatievoorziening. Waarom zou je als B&W €8000 ter beschikking stellen voor iets dat achterhaald is? Veel ondernemers zien dit gratis concept als een 'commercieel' concept, of er nu een stichting achter zit of niet.

De vraag is of het dan niet zonder commercieel aspect kan, waarom moeten ondernemers weer gaan betalen en participeren? Waarom niet gewoon het belang van een goed functionerend netwerk promoten. Een goed dekkend netwerk kan bij calamiteiten op het strand heel interessant zijn. Laat partijen die hiermee werken en daarbij betrokken zijn zich inzetten voor de realisatie.

Uit de krant