Betalen voor restafval | Alles over Katwijk
Logo allesoverkatwijk.nl

Betalen voor restafval

Foto: Adrie van Duijvenvoorde

Inwoners moeten gaan betalen voor hun restafval. Dat voorstel doet het college van burgemeester en wethouders volgende maand aan de gemeenteraad. Het college komt tot dat besluit, omdat de kosten voor het verbranden van restafval, en daardoor de afvalstoffenheffing, steeds verder stijgen. En die financiële prikkel moet ook zorgen voor een betere afvalscheiding.

Van de landelijke overheid moeten er meer grondstoffen uit het afval gescheiden worden. In Katwijk is de doelstelling dat in 2023 80 procent van het afval gescheiden wordt. Dat komt neer op 100 kg restafval per inwoner in 2020 en 25 kg restafval in 2025. In Katwijk ligt het scheidingspercentage al jaren rond 50 procent. En met 207 kg restafval per inwoner in 2018 'is er nog een weg te gaan', aldus het college.

Financiële prikkel
Hoe hoog de financiële prikkel gaat worden, wordt in een later stadium bepaald. Maar het idee is: wie goed sorteert, betaalt minder, wie slecht sorteert betaalt meer.

'In belang van het milieu, maar zeker ook de kosten, is een prikkel op het verminderen van de hoeveelheid restafval nodig. Het invoeren van een tariefdifferentiatie op restafval heeft in den lande zijn succes al bewezen en speelt een sleutelrol in het beter sorteren van afval.'

Lees meer in De Katwijksche Post van vandaag.

 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225473&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=allesoverkatwijk.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=222,223" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225471&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=allesoverkatwijk.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=222,223" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>