Leerlingen ervaren hoe het is om blind te zijn. | Foto: pr
Leerlingen ervaren hoe het is om blind te zijn. | Foto: pr Foto:

Gastlessen over ‘leven met een beperking’ van start

Algemeen

Vandaag gaat het scholenproject weer van start. Platform Gehandicaptenbeleid Katwijk verzorgt dan in groep 8 gastlessen over ‘Leven met een beperking’. Het scholenproject is inmiddels een traditie geworden. Dit jaar is de negende keer dat alle basisscholen in de gemeente Katwijk worden bezocht. 

In februari zijn de voorbereidingen van het scholenproject al van start gegaan. Het resultaat is dat maar liefst 26 basisscholen meedoen. De eerste school waar de gastlessen van start gaan is de Farèlschool in Katwijk aan Zee. Op dinsdag 4 juni hopen de vrijwilligers van Platform Gehandicaptenbeleid Katwijk af te ronden met de Colignyschool en de Rutgerschool. Naast vrijwilligers van het platform helpen ook gastdocenten en andere vrijwilligers mee. 

Bewustwording

De gastles is bedoeld om meer bewustwording te krijgen voor mensen met een beperking. Dit doet het platform door een spel aan te bieden met diverse uitdagende opdrachten. De leerlingen ondervinden zelf hoe het is om tijdelijk een beperking te hebben. Er zijn opdrachten om in een rolstoel een route af te leggen. Ook kunnen leerlingen ervaren hoe het is om blind met een witte stok te lopen. Door zelf deze ervaringen op te doen, wordt het belang van goede toegankelijkheid ook meteen duidelijk voor de leerlingen. 

Niet zielig

Daarnaast vertelt iemand met een beperking in de klas over zijn of haar beperking. En wat dat voor invloed heeft in het dagelijks leven. Dit jaar staan mensen met een auditieve, visuele, verstandelijke of fysieke beperking voor de klas. De algemene boodschap van iedere gastdocent is dat je met een beperking ook nog heel veel dingen wel kunt doen. Mensen met een beperking zijn dus niet zielig. Ze willen ook gewoon meedoen in de samenleving. 

Jaarlijks worden op deze manier ruim 700 leerlingen voorgelicht over ‘Leven met een beperking’. De gastlessen roepen jaarlijks de nodige reacties op. Zo koppelt de Farélschool terug: “De kinderen kunnen ervaren hoe het is om met een handicap te functioneren in een wereld die nog niet goed is aangepast aan mensen met een beperking.” Dat is precies de reden waarom Platform Gehandicaptenbeleid zich hiervoor blijft inzetten.

Uit de krant