Afbeelding

Geen strafvervolging voor dodelijke aanvaring roeisloep

Algemeen

Na uitgebreid onderzoek heeft het Openbaar Ministerie (OM) de zaak rond het dodelijk bootongeval op de Rijn bij Valkenburg geseponeerd. Dat meldt het OM op haar website. De schipper van de betrokken duwbak kan geen verwijt worden gemaakt. Hij heeft volgens alle regels gehandeld, aldus het OM.

De stuurman van de roeisloep is verantwoordelijk voor de veiligheid van de inzittenden. Hem kan volgens het OM worden verweten dat hij onvoldoende stuurboordwal heeft gevaren en dat hij de duwbak niet heeft gezien, terwijl dat wel had gekund. Hoewel de consequenties daarvan zeer ernstig waren, concludeert het OM dat strafrechtelijke vervolging niet op zijn plaats is.

Het ongeval gebeurde op dinsdagavond 13 oktober vorig jaar rond 20.15 uur. Ter hoogte van de Joop van der Reijdenbrug in Valkenburg voer een duwbak in de richting Katwijk. Daar kwam die in aanvaring met een Katwijkse roeisloep uit de tegenovergestelde richting. Alle inzittenden van de roeisloep raakten te water; één van de roeiers overleed als gevolg van het ongeluk.

Uit het politieonderzoek bleek dat de duwbak (zoals verwacht mag worden) stuurboordwal hield. Dat gold niet voor de roeisloep. Deze voer teveel aan bakboordzijde van het vaarwater.

Schouw
Beide schippers verklaarden elkaar niet gezien te hebben. Om vast te stellen of dat mogelijk was, is een zogeheten ‘schouw’ gehouden. Daarbij heeft de politie op de plaats van het ongeval technisch onderzoek gedaan naar het zicht vanaf de betrokken vaartuigen.

Kennelijk heeft hij de duwbak niet tijdig waargenomen

Dat onderzoek maakte duidelijk dat de roeisloep voor de schipper van de duwbak nauwelijks waarneembaar is geweest. De duwbak moet voor de schipper van de roeisloep wel tijdig te zien zijn geweest. Kennelijk heeft hij de duwbak niet tijdig waargenomen.

Stuurboord
Volgens de vaarregels hoeven vaartuigen niet op alle momenten stuurboord te houden. Alleen bij het passeren van elkaar. De schipper van de roeisloep had er bij het naderen van de brug rekening mee moeten houden dat een vaartuig vanuit de andere richting onder de brug door zou kunnen komen. Dat is niet gebeurd

Het OM concludeert dat de schipper van de roeisloep niet kan worden verweten dat hij in strafrechtelijke zin schuld heeft aan het ongeval. Het OM heeft dan ook de zaak tegen beide schippers geseponeerd.

Uit de krant