Wethouder Soetendal knipt het lint door bij de officiële opening van de nieuwe rolstoelstalling bij strandpaviljoen Zee en Zon.
Wethouder Soetendal knipt het lint door bij de officiële opening van de nieuwe rolstoelstalling bij strandpaviljoen Zee en Zon. Foto: Matthijs Schuitemaker

Nieuwe rolstoelstalling bij Zee en Zon officieel geopend: “Een kleine voorziening met grote impact”

Algemeen

Met het doorknippen van het lint heeft wethouder Soetendal dinsdag 23 juni de nieuwe rolstoelstalling bij strandpaviljoen Zee en Zon officieel geopend. De voorziening maakt het voor gebruikers van een strandrolstoel mogelijk hun eigen rolstoel of scootmobiel veilig achter te laten tijdens een bezoek aan het strand.

Wat op het eerste gezicht misschien een bescheiden voorziening lijkt, betekent voor veel strandbezoekers een belangrijke stap vooruit. Voorafgaand aan de officiële opening werd stilgestaan bij het belang van toegankelijkheid en de weg die is afgelegd om de voorziening te realiseren.

Van idee naar werkelijkheid

De nieuwe stalling is gerealiseerd naar aanleiding van een eerder aangenomen motie van DURF, PvdA en SGP. Daarbij stond één gedachte centraal:

“Een toegankelijk strand is pas echt toegankelijk als mensen er ook praktisch gebruik van kunnen maken.”

Voor gebruikers van een strandrolstoel was er tot nu toe geen geschikte plek om hun eigen rolstoel of scootmobiel veilig achter te laten. Dat vormde voor sommigen een onnodige drempel om van een dag aan zee te genieten.

De nieuwe voorziening neemt die drempel weg en maakt een strandbezoek een stuk eenvoudiger.

Kleine voorziening, grote betekenis

Volgens wethouder Soetendal lijkt de nieuwe rolstoelstalling misschien een kleine voorziening, maar schuilt daarin juist de kracht. “Juist dit soort praktische oplossingen maken het verschil tussen kunnen deelnemen en thuis moeten blijven.”

De wethouder is trots op het resultaat en benadrukt dat er veel werk aan voorafging. “Het lijkt misschien een kleine stap, maar er is veel werk verzet om dit voor elkaar te krijgen. Juist daarom zijn we als gemeente trots dat deze voorziening er nu staat.”

De realisatie kwam tot stand dankzij de samenwerking tussen inwoners, maatschappelijke organisaties, het Hoogheemraadschap, de strandexploitanten en strandpaviljoen Zee en Zon.

Stap voor stap naar een toegankelijker strand

De opening van de rolstoelstalling wordt gezien als een belangrijke stap richting een toegankelijker Katwijks strand. Tegelijkertijd kijken betrokken partijen ook naar verdere verbeteringen om het strand voor iedereen bereikbaar en bruikbaar te maken.

Zoals tijdens de opening werd benadrukt: “Een inclusieve samenleving ontstaat niet vanzelf. Die bouwen we samen, stap voor stap.”

Met de ingebruikname van de rolstoelstalling is een wens van gebruikers in vervulling gegaan. De voorziening moet ervoor zorgen dat een bezoek aan het strand voor mensen die hiervan afhankelijk zijn gemakkelijker en comfortabeler wordt.

Uit de krant