Het voorstel van het college is om fietsers voorrang te geven op rotondes. In de gemeenteraad is daar geen meerderheid voor. | Foto: LW
Het voorstel van het college is om fietsers voorrang te geven op rotondes. In de gemeenteraad is daar geen meerderheid voor. | Foto: LW Foto: LW

Rotondes in Katwijk moeten hoe dan ook aangepast worden

Algemeen

Of de gemeente Katwijk nu kiest voor voorrang voor fietsers op rotondes of niet, zo’n vijftien rotondes in Katwijk moeten hoe dan ook worden aangepast. De bestaande rotondes zijn namelijk aangelegd met de intentie dat er voorrang voor fietsers zou komen. Dat bleek vorige week donderdag tijdens een informatieve sessie over de voorrangssituatie voor fietsers op rotondes.

Na lang wikken en wegen heeft het college van burgemeester en wethouders een voorstel op tafel gelegd voor het veranderen van de voorrangssituaties op rotondes. Op dit moment hebben auto’s in Katwijk voorrang. Dat is uniek in de regio, want in andere gemeenten hebben fietsers voorrang op rotondes.

De gemeenteraad liet zich vorige week informeren door onder andere Fietsersbond Katwijk, Fietsersbond Duin en Bollenstreek en Veilig Verkeer Nederland afdeling Katwijk. De fietsersbonden zijn groot voorstander voor voorrang voor fietsers. Zij verwijzen naar de landelijke richtlijnen. Het is volgens hen gevaarlijk om af te wijken van de rest in de regio. Veilig Verkeer Nederland afdeling Katwijk is er nog niet over uit. De organisatie heeft een lijst gemaakt met tien argumenten voor en tien argumenten tegen het aanpassen van de voorrangsregel.

Op dat lijstje staat niet het financiële argument wat tijdens de raadsvergadering naar boven kwam. Het aanpassen van de rotondes naar voorrang voor fietsers kost de gemeente Katwijk ongeveer 3,3 miljoen euro. Maar dankzij een subsidie vanuit de provincie en een aanpassing aan de planning van onderhoudswerkzaamheden komen de kosten uit op 900.000 euro.

Die subsidie krijgt Katwijk alleen als de gemeente kiest voor voorrang voor fietsers én er moet voor 2025 een besluit over worden genomen. Na 2025 vervalt de subsidie.

Maar ook als de gemeente kiest voor de huidige situatie, auto’s behouden voorrang, moet de portemonnee worden getrokken. De bestaande rotondes zijn namelijk aangelegd met de intentie dat er voorrang voor fietsers zou komen. Om de rotondes veilig(er) te maken voor de huidige situatie moeten de oversteekplaatsen bij rotondes 10 meter verplaatst worden. Dat kost zo’n 800.000 euro.

Uit de krant