Afbeelding
Foto: pr

Twee uur gratis parkeren in centrum op de tocht

Algemeen

Het twee uur gratis parkeren in de parkeergarages en de parkeerterreinen in de wintermaanden staat op de tocht. De maatregel werd ingevoerd tijdens de coronapandemie om de winkeliers te ondersteunen. Nu drie jaar later wordt die maatregel geëvalueerd. De coronapandemie is immers verdwenen.

Door Marc Wonnink

Fons van Diemen van de BIZ Zeezijde deed vorige week donderdag in de gemeenteraad een dringende oproep om die twee uur gratis parkeren in stand te houden. 

Van Diemen stelt dat de huidige economische omstandigheden niet optimaal zijn. ‘Loonkosten, corona, inflatie, energiekosten en de concurrentie van de Mall of the Netherlands. We hebben een hardnekkig leegstandsprobleem. Het gratis parkeren wordt als positief ervaren. We vragen u om de twee uur gratis in stand te houden.’

De VVD vroeg ter verduidelijking aan Van Diemen hoe hij kijkt naar het hele jaar twee uur gratis parkeren. ‘Subliem om meer bezoekers te trekken.’

Voor de winkeliers
Bewoner Bas Zweng sprak ook in tijdens de commissievergadering. ‘Wat wil de gemeente Katwijk? In de mobiliteitsvisie staat de auto op nummer 3, na de fietser en voetganger. En dan nu twee uur gratis parkeren?’

‘We hebben een hardnekkig leegstands-probleem’
Zweng had nog wel een voorstel. Om te zorgen dat het gratis parkeren ook echt de winkeliers helpt, stelt hij voor om parkeerkaartjes in te leveren bij de winkeliers. Dan is het gratis parkeren ook echt om de winkeliers te ondersteunen en niet voor mensen die de hond uitlaten. Wethouder Gerard Mostert legde daarna het dilemma uit over de twee uur gratis parkeren. ‘We willen een vitaal centrum en we hebben onze visie op mobiliteit. Dat botst. De gemeenteraad moet daar een keuze in maken. Daarom doen we de aanbeveling om er een onderzoek naar te doen. Daarna kunnen we er verder over praten. Dat lijkt mij het verstandigst.’

Parkeerapp voor bewoners
De wethouder gaat toch kijken naar mogelijkheden om een app te realiseren voor bewoners. Op dit moment kunnen bezoekers alleen via de website van de gemeente bezoekers aan- en afmelden. Met een app zouden meer functionaliteiten beschikbaar kunnen komen, zoals een pushbericht als bezoek bijvoorbeeld al twee uur aangemeld is.

Burgerlid van KiesKatwijk, Gijsbert Schrijvers, vroeg de wethouder waarom er nog geen app is. Een ambtenaar van de gemeente liet daarop weten dat voor zover hij weet, er nog geen app is van deze leverancier. Schrijvers - in het dagelijks leven systeembeheerder - sprak daarna, ‘ik kan op drie knoppen drukken, dan staat er een app.’

Schrijvers voegde de daad bij het woord. En vlak na de vergadering kon hij een mobiele app presenteren. Niet om uit te brengen, maar om te laten zien dat het wel degelijk op korte termijn mogelijk is.

Uit de krant