Piet van Duijn, tweede van rechts, met een groep bemanningsleden bij ‘zijn’ Casparis. | Foto: pr KNRM
Piet van Duijn, tweede van rechts, met een groep bemanningsleden bij ‘zijn’ Casparis. | Foto: pr KNRM Foto: pr KNRM

In Memoriam: Voormalig schipper van reddingboot Piet van Duijn

Algemeen

Tot op hoge leeftijd bleef de vorige week op 95-jarige leeftijd overleden Piet van Duijn geïnteresseerd in het reddingswerk. Geen wonder, want bijna 45 jaar maakte hij deel uit van de bemanning van de reddingboot in Katwijk, waarvan 13 jaar als schipper.

Door Aad van Duijn

In 1947 ging Piet van Duijn voor het eerst met zijn vader mee met een roeireddingsboot. ‘Een sloep die voortbewogen werd met tien roeiers. Een formele outfit bestond nog niet. Je kwam met warme kleren in de boot; sommigen droegen klompen of gymschoenen, anderen hadden alleen sokken aan, want je werd toch doornat van het spatwater’, aldus Piet een kleine twintig jaar geleden in een interview met Jan Gerritsen, toenmalig redacteur bij NRC. 

Tot begin negentiger jaren was Piet schipper op de reddingboot van de KNRM, waarmee veel geoefend werd en de bemanning een flink aantal reddingen verrichtte. 

In hetzelfde interview memoreerde hij de inspanningen van het plaatselijke station in januari 1963, toen urenlang gezocht werd naar twee 21-jarige vliegtuigmakers die met een Neptune van vliegveld Valkenburg ’s-nachts opstegen en vlak voor de kust crashten. Een voorbeeld van de vele acties die Piet als bemanningslid of later als schipper meemaakte. 

Typerend voor Piet was zijn inzet. Hij gaf nooit eerder op dan het formeel afblazen van een reddingsactie door de kustwacht.

Strandexploitant en ondernemer
De op 23 juni 1927 geboren Piet van Duijn werd formeel opstapper in 1950 en zestien jaar later reserve-schipper. 

Met ingang van 1981 kreeg hij de verantwoordelijkheid van schipper op de strandreddingboot. Als bemanningslid van station Katwijk maakte Piet drie motorreddingboten mee: Baron van Kattendijke, Barend van Spreekens en Casparis. Gemiddeld genomen lag het aantal bemanningsleden al die jaren rond de dertig. Een groep waar de schipper leiding aan gaf.

Piet van Duijn, bekend strandexploitant en ondernemer, was de laatste schipper van de Casparis. Sinds zijn aantreden als schipper was hij betrokken bij ruim 100 oefentochten en meer dan 40 reddingen. 

Nadat Piet al eerder het stuur symbolisch overdroeg aan zijn opvolger, Hugo van Duijvenbode, nam hij in oktober 1994 afscheid aan de vooravond van de komst van een nieuw type reddingboot: sneller en veel geavanceerder qua nautische apparatuur. 

Wars van ‘kouwe drukte’
Piet heeft in zijn jaren op station Katwijk wars van alle ‘kouwe drukte’ en op een natuurlijke wijze leidinggegeven aan de grote groep vrijwilligers.  Zijn gezag was vanzelfsprekend en zijn werkwijze collegiaal.

Na zijn terugtreden bleef hij een graag geziene gast op het station. Vriendelijk, vrijgevend en altijd betrokken. De bemanning, de plaatselijke commissie en alle vrienden van station Katwijk verliezen niet alleen een aimabel mens, maar vooral een betrokken vriend die leerde te relativeren. We wensen zijn dochters en verdere familieleden veel sterkte met dit verlies.

Uit de krant

Uit de krant