In de bouwstof Beaumix zijn onder meer batterijen en plastic gevonden, maar de stof voldoet volgens de overheid aan de normen. | Foto: pr
In de bouwstof Beaumix zijn onder meer batterijen en plastic gevonden, maar de stof voldoet volgens de overheid aan de normen. | Foto: pr Foto: pr

170.000 ton extra Beaumix

Algemeen

Aannemer Boskalis gaat 170.000 ton extra Beaumix gebruiken bij de aanleg van de N206 - Tjalmaweg. Samen met de eerdere Beaumix (230.000 ton), wordt er in totaal ongeveer 400.000 ton Beaumix gebruikt bij de aanleg van de weg. Dat extra Beaumix zou worden gebruikt was al bekend, maar dat het om zo veel gaat niet.

Beaumix wordt gemaakt van restanten uit verbrandingsovens voor huisvuil. Bij aanvang van de aanleg van de nieuwe Tjalmaweg ontstond lokaal en landelijk ernstige kritiek toen bleek dat er verbrande batterijen, plastic en metaal in het materiaal werden gevonden. Dat leidde zelfs tot Kamervragen en daarna de uitspraak dat het gebruik van Beaumix niet wenselijk is. Het spul voldoet aan wet- en regelgeving, maar die blijkt niet streng genoeg te zijn.

Aannemer Boskalis gebruikt nu opnieuw Beaumix bij de aanleg van de weg. De aannemer zegt niet anders te kunnen, omdat het materiaal als enige geschikt is om voldoende druk op de gebruikte folio constructie uit te oefenen. Staal, menggranulaat en zand zijn te duur, niet beschikbaar of hebben te weinig gewicht. Aan de negatieve reacties vanuit de politiek en de omgeving gaat de aannemer voorbij. In het overzicht met alternatieven kleurt Boskalis bij Beaumix de effecten op ‘Omgeving/Politiek’ zelfs wit.


De gemeente heeft eerder besloten langjarig de gevolgen van Beaumix op het grondwater te monitoren. De gemeente is dat onderzoek nu aan het voorbereiden.

Uit de krant