Afbeelding

Kwart meer klanten voor Voedselbank Katwijk

Algemeen

Mede door de coronacrisis is het aantal klanten van de voedselbank het afgelopen jaar gestegen. Voedselbank Katwijk heeft in 2020 het aantal huishoudens dat gebruik maakt van de voedselbank zien groeien van 118 naar ruim 150. Dit zijn ruim 350 mensen.

Tijdelijke hulp is heel normaal
Het aantal mensen dat niet in staat is om voldoende eten te kopen en regelmatig honger heeft, is helaas veel groter dan de groep die de voedselbank nu helpt. Schaamte is nog steeds de meest genoemde reden om niet aan te kloppen voor voedselhulp. Dat is niet nodig, want als de coronacrisis iets heeft laten zien, dan is het dat tegenslag iedereen kan treffen. Van jong tot oud, van werkgevers tot werknemers, van startende tot bestaande ondernemers. Veel mensen schamen zich als ze aangewezen worden op de tijdelijke hulp van de voedselbank.

“We zien in de praktijk dat klanten later bij ons aankloppen dan nodig is. Terwijl hulp van de voedselbank een eerste stap vooruit is. Ook zien we dat klanten onterecht denken dat ze geen gebruik kunnen maken van de ondersteuning van de voedselbank. Wat de situatie ook is, we zorgen altijd eerst voor eten. Pas later gaan we in gesprek en gaan we die randvoorwaarden bekijken,” zegt Joke Kraaijenoord, vrijwilliger en aanspreekpunt voor klanten bij Voedselbank Katwijk.

Vrijwilligers maken de voedselbank
Iedereen die bij de voedselbank werkt is vrijwilliger. De voedselbank ontving in 2020 gelukkig veel hulp van hen.

“Met dank aan de vrijwilligers en donateurs die zich hebben ingezet en flexibel zijn geweest in de coronacrisis, konden wij de klanten op weg helpen met voedsel. Het is bijzonder dat ook lokale ondernemers klaar blijven staan voor de gemeenschap in een moeilijke tijd,” aldus Joke.

Uit de krant