Het uitnodigende nieuwe asfalt op de Biltlaan. | Foto: pr
Het uitnodigende nieuwe asfalt op de Biltlaan. | Foto: pr Foto: pr

Gaspedaal kan naar beneden op de vernieuwde Biltlaan

Algemeen

De vernieuwde Biltlaan nodigt uit tot harder rijden; te hard rijden. Dat wordt enkele weken na de opening van de nieuwe weg wel duidelijk. De minirotonde op de kruising Biltlaan-Rijnsoever is vervangen door een zogenoemde LARGAS (LAngzaam Rijden GAat Sneller)-rotonde. Die is volgens de gemeente beter voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

Die nieuwe rotonde zorgt ook voor minder afremmend en optrekkend verkeer. In combinatie met stil asfalt zorgt dat voor minder geluidsoverlast en uitlaatgassen.

Tijdwinst
De nieuw rotonde is vooral ook bedoeld om tijdwinst te boeken voor de snelle bussen van R-net op het tracé naar Noordwijk. De oude minirotonde op de kruising Biltlaan-Rijnsoever zorgde voor veel tijdverlies, omdat bussen die alleen zorgvuldig manoeuvrerend konden nemen.

Voor de bussen is de nieuwe rotonde, eigenlijk niet meer dan een flauwe bocht in de weg met oversteekmogelijkheid middenop, aanmerkelijk makkelijker en sneller. Maar dat geldt dus ook voor het andere autoverkeer.

Hardrijders
De gemiddelde automobilist houdt zich misschien netjes aan de 50 km/uur en bij de nieuwe rotonde iets minder hard uit het oogpunt van veiligheid. Maar notoire hardrijders krijgen op de nieuwe weg met een knikje vrij spel. Ruim boven de 50 km/uur is met een beetje snelle auto mogelijk, een durfal gaat op het nieuwe strakke plaveisel al snel richting de 100 km/uur. Er zal maar net een kind op een fietsje oversteken.

Het verkeer op de Biltlaan heeft namelijk voorrang op dat vanuit de Rijnsoever. Verkeer dat vanuit Rijnsoever wil oversteken kan op de middenberm van de LARGAS wachten om verder te gaan. Voor de toekomstige bussen van R-net is de vernieuwde Biltlaan fantastisch, die kunnen gewoon doorrijden. Net als hardrijders dus.

Uit de krant