Afbeelding
Foto: RD

Nieuw parkeerbeleid is 'poging om recht te doen aan ieders belang’

Algemeen

Het nieuwe parkeerbeleid in Katwijk wordt een totale reset. Dat zei wethouder Rien Nagtegaal vorige week donderdag in een informatieve sessie over het onderwerp. Enkele insprekers hebben hun eigen kijk op het onderwerp. Zo sprak Kees Saton van Saton Optiek in, hij wil graag zijn werknemersvergunningen houden. De heer van Belen ziet liever dat het betaald parkeren helemaal verdwijnt.

‘Niemand is het met elkaar eens’, sprak wethouder Nagtegaal. ‘Iedereen heeft specifieke belangen voortkomend uit de eigen situatie. Die zijn heel vaak volstrekt tegenstrijdig. Als we de heer Saton 20 vergunningen geven, heb ik de spanddoeken in de tuin van het gemeentehuis hangen. Bewoners vinden het dan onrechtvaardig. Deze nota is een poging om recht te doen aan ieders belang.’

Desalniettemin stuit het plan op protest bij een aantal Katwijkers. De heer van Belen ziet geen heil in het verder uitbreiden van het betaald parkeren. ‘20 jaar geleden zou betaald parkeren dé oplossing zijn. Dat bleek niet het geval. Een stukje uitbreiden jaren later zou dan echt dé oplossing zijn. We zitten hier nu weer. Opnieuw uitbreiden, zou dat dan de oplossing zijn meneer de wethouder?’ Ook in betaald parkeren op zondag ziet van Belen geen heil. ‘Betaald parkeren op zondag levert 325.000 euro op. Maar, de bedoeling moet een oplossing zijn voor te weinig parkeervoorzieningen, niet de financiële problemen van de gemeente. 70 procent van Katwijk is voor betaald parkeren op zondag. Dat is omdat ze overlast ervaren.’

Kees Saton van Saton Optiek ziet andere problemen. ‘Wij merken als lokaal bedrijf de invloed van het autovrij maken van de Princestraat. We missen het Andreasplein. Klanten wijken uit, dat zie ik in mijn omzet. Als we een winkelcentrum willen hebben, moet het goed bereikbaar zijn.’ Dat het kernwinkelgebied minder bereikbaar zou zijn, is te merken in de omzet zegt Saton. ‘Katwijk is minder regionaal aan het worden. Ook merken we dat we krap zitten in het centrum. Misschien dat we zelfs gaan verhuizen. Andere winkels willen dat ook gaan doen.’

Saton voorziet ook problemen voor zijn medewerkers in het Katwijkse filiaal. ‘Denkt u ook na over het woon-werkverkeer. We hebben in Katwijk 20 werknemers. 10 daarvan komen van buiten Katwijk. Die mensen parkeren nu aan de Parklaan en bij Quick Boys. Waar moeten die straks parkeren?’ Openbaar vervoer voor de medewerkers is lastig volgens Saton. ‘Als er een medewerker uit Roelofarendsveen via naar Leiden naar Katwijk moet is dat lastig. Alles wat meewerkt om de verbinding korter maakt helpt.’

Kees-Jan van der Plas, bewoner aan de Parklaan ziet problemen in het opheffen van de verschillende parkeerzones. ‘Onderbelicht punt is de parkeerdruk die veroorzaakt wordt door Katwijkers die een parkeervergunning hebben en in de eigen zone parkeren. In de nieuwe situatie kunnen alle bewoners gratis elders in de zone parkeren. Geen probleem, maar bij Quick-Boys voor de deur een groot probleem.’

Een oproep van raadsleden om dan met creatieve ideeën – zoals het QuickBoys-terrein te gebruiken als parkeerplaats voor ondernemers – ziet de wethouder niet zitten. ‘Als het gaat over parkeren, gaat het alleen maar over creatieve ideeën. Het huidige parkeerbeleid kenmerkt zich door die ideeën. Nu snapt niemand er wat van.’ Voor elk probleem is een eigen oplossing volgens de wethouder, ‘maar of we dat beleid moeten maken.’

Donderdag vormt de gemeenteraad een oordeel over het nieuwe parkeerbeleid.

Uit de krant