Logo allesoverkatwijk.nl
Met Unmanned Valley herleeft het technische verleden van gebouw 356. | Foto: pr.
Met Unmanned Valley herleeft het technische verleden van gebouw 356. | Foto: pr. (Foto: pr)

Eerste bedrijven op Unmanned Valley

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft de voormalige vliegtuigwerkplaats op oud-marinevliegkamp Valkenburg duurzaam gerenoveerd en getransformeerd voor Unmanned Valley, het fieldlab voor sensorgerelateerde technologieën en toepassingen. De transformatie naar inspirerende werkomgeving voor hightech-bedrijven betekent een belangrijke stap voor de verdere ontwikkeling van het fieldlab. Komende maand verhuizen de eerste bedrijven naar Unmanned Valley.

De provincie Zuid-Holland kent een hoge concentratie van startups, scale-ups en andere partijen die actief zijn op het gebied van onbemande technologie, autonome systemen en sensoren. Door zijn ligging biedt Unmanned Valley hen de ideale plek om drones en andere sensor-based innovaties te onderzoeken, ontwikkelen en testen.

Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, Gerard Mostert, wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Wonen van de gemeente Katwijk en Louw van Sinderen, projectdirecteur van het Rijksvastgoedbedrijf zijn trots op het resultaat. Het gebouw, ook wel bekend als ‘gebouw 356’, is binnen anderhalf jaar na de goedkeuring van de bestuurlijke afspraken over Unmanned Valley opgeleverd.

Henri Werij: “De industrie ontwikkelt zich razendsnel. Drones en andere intelligente onbemande systemen worden nu al gebruikt voor toepassingen die een paar jaar geleden nog toekomstmuziek waren. De testmogelijkheden op Unmanned Valley zijn uniek in Nederland en het is hartstikke waardevol dat midden in de Randstad er zo’n goede locatie is. Het biedt bedrijven de gelegenheid om sneller te innoveren.”

Gebouw 356
Gerard Mostert: “Unmanned Valley wordt de nieuwe economische pijler in onze regio. Met de oplevering van dit gebouw trekken we nieuwe werkgelegenheid naar onze gemeente. Tegelijkertijd worden deze bedrijven de eerste gebruikers van een gebied dat de komende jaren zal veranderen in een nieuw dorp.”

Louw van Sinderen: “Met bijvoorbeeld de herbestemming van gebouw 356 faciliteren wij Unmanned Valley en dragen we bij aan de kansen voor de hightech-industrie in deze regio. Het is een van de onderdelen van de totale transformatie van het gebied. Van marinevliegkamp naar een duurzaam nieuw dorp waar wonen, werken en recreëren centraal staan.”

Ruim 6.000 vierkante meter voor startups, scale-ups en grotere bedrijven
De afgelopen jaren is gebouw 356 circulair gerenoveerd en getransformeerd naar een inspirerende werkomgeving voor hightech-bedrijven. Het gebouw is zo ontwikkeld dat mensen elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Op die manier kan er samenwerking, kruisbestuiving en innovatie ontstaan.

‘356’ telt twee verdiepingen met verhuurbare ruimtes van 30 tot 1.000 vierkante meter en gemeenschappelijke voorzieningen zoals receptie, vergaderzalen en leslokalen. Over de lengte van 136,5 meter kijken de binnenruimtes uit op het aangrenzende testveld, wat bedrijven de unieke mogelijkheid biedt om direct nieuwe ontwikkelingen te kunnen testen.

Unmanned Valley wordt de nieuwe economische pijler in onze regio
Een binnenstraat verbindt de verschillende delen en functies van het gebouw. De robuuste constructie geeft elke unit een grote indelingsflexibiliteit geschikt voor verschillende doeleinden: flexplekken, kantoor, productie, testen en onderwijs. Een groot deel van de gevel is opengebroken en kozijnen laten nu veel licht binnen. Ook is meer glas toegepast in de binnenstraat van het gebouw. Dit zorgt voor een open en transparante sfeer.

Het hergebruik van materialen (‘geoogst’ uit gebouwen op andere plekken) en toepassen van innovatieve energieconcepten stonden voorop bij de herontwikkeling van het gebouw. Waterstofcellen en speciale windturbines op het dak zorgen voor groene energie.

Gebouw 356 is in de jaren ’80 speciaal gebouwd voor het onderhoud van Orion-patrouillevliegtuigen van de Koninklijke Marine. De enorm grote ruimtes waren werkplaatsen waar motoren en propellers werden gereviseerd. In de kleine ruimtes zaten bijvoorbeeld een lasserij, spuitwerkplaats en plaatwerkplaats, bankwerkplaats en zelfs een parachutepakkerij en parachutedroogtoren.