Afbeelding

Appverbod fietsers, veiliger verkeer Katwijk

Algemeen

Een donkere dag in de geschiedenis voor de telefoonverslaafde fietser. Het 'appverbod' dat vanaf deze dag ook het telefoongebruik van fietsers aan banden legt, maakte vooral de eerste twee maanden veel slachtoffers.

Zo werden er alleen al in Katwijk in juli en augustus 35 fietsers aangehouden. Vervolgens mochten zij, 95 euro lichter, weer hun weg vervolgen.

Hoog aantal boetes afgelopen zomer

Landelijk werden er in deze zomermaanden dagelijks gemiddeld 150 fietsers op de bon geslingerd voor telefoonverbruik, terwijl zij aan het verkeer deelnamen. Omgerekend ging het hier om 5 boetes per 10.000 inwoners. Katwijk hield dit evenwicht in stand door ook een gemiddeld aantal boetes in ontvangst te nemen.

Verkeer in Katwijk

Hoewel de nieuwe wet in het begin ongetwijfeld voor velen onwennig aanvoelden, is het doel helder. De Nederlandse overheid poogt deelname aan het verkeer veiliger te maken. In Katwijk worden er al langer pogingen gedaan voor een veiliger verkeer. Zo is www.verkeersveiligkatwijk.nl al een project van de gemeente. Inwoners van Katwijk kunnen hier aangeven waar en waarom een verkeerspunt als gevaarlijk wordt ervaren. Zo brengt de gemeente Katwijk langzaam in kaart hoe en waar gevaarlijke verkeerspunten zich voordoen. Hoe meer inwoners meewerken, hoe sneller verkeersproblemen in kaart worden gebracht.

Multitasken levert problemen op

Met de afschaffing van de mobiele telefoon in het verkeer vanaf 1 juli, moet ook deze regel bijdragen aan een veiliger verkeer. Zo ook in Katwijk. Het is namelijk al langer bekend dat, hoewel velen denken dat multitasken geen problemen oplevert, het tegenovergestelde waar is. Om diezelfde reden is het voor een automobilist al jaren niet meer toegestaan om een mobiele telefoon in de hand te houden. Het enige verschil is dat een bestuurder van een auto, motorfiets of tram een boete van 240 euro mag betalen. Dit omdat bellen in de auto nog steeds een van de meest voorkomende oorzaken van auto-ongelukken is.

Handsfree

Voor alle deelnemers in het verkeer geldt eigenlijk dezelfde waarschuwing: een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom is het te allen tijde belangrijk om de aandacht op de weg te houden. Mocht een weggebruiker zijn toevlucht moeten zoeken tot navigatie om zijn bestemming te bereiken, dan zal hij gebruik moeten maken van een houder. Ook handsfree bellen is toegestaan, maar het advies luidt: houd het kort!

Veiligheid vergroten

Wanneer een fietser zijn ogen op de weg houdt, kan hij veel leed voorkomen. Niet alleen zorgt het ervoor dat de fietser zelf bewuster deelneemt aan het verkeer en minder fouten maakt, maar hij kan ook beter anticiperen op andere weggebruikers. Immers, de fietser hoeft niet degene te zijn die een fout maakt. Een automobilist – die misschien toch stiekem zijn WhatsApp status aan het bijwerken is – kan ook haaientanden over het hoofd zien. De aandacht op het verkeer houden is dus altijd belangrijk. Men weet namelijk niet of elke andere weggebruiker hetzelfde doet. Fietsers doen er bovendien goed aan zichzelf goed zichtbaar te maken, vooral in de avond. Automobilisten doen er verstandig aan de autoverzekering nog eens onder de loep te nemen. Mocht zich dan toch een ongeval voordoen, dan is hij in ieder geval goed verzekerd.

 

Uit de krant