| Foto: Cor de Mooy
| Foto: Cor de Mooy

Geert van Zandwijk neemt afscheid van het Visser 't Hooft Rijnsburg

Algemeen

Na veertig jaar zet Geert van Zandwijk een punt achter zijn onderwijscarrière. In 1978 kwam hij als 'jonge hond' lesgeven op de Christelijke Mavo aan het Noordeinde. Hij neemt afscheid als directeur van de Rijnsburgse vestiging van het Visser 't Hooft Lyceum. Volgende week donderdag is zijn afscheidsreceptie.

Tekst: Cor de Mooy / Video: Marc Wonnink.

Geert van Zandwijk komt uit van een echt onderwijsgezin. Alle kinderen van de familie Van Zandwijk zijn werkzaam in het onderwijs, in het voetspoor van hun vader. Menige Rijnsburger heeft Van Zandwijk senior als leraar en directeur van de Christelijke Mavo meegemaakt.

'Het is gelukt om de school levend te houden'
Ook Geert ging naar de 'Kweekschool'. "Daar kwam ik erachter dat ik lesgeven leuk vind. Verder moest ik natuurlijk gewoon geld verdienen. In Leiden Noord, zeg maar De Kooi, heb ik jeugdwerk gedaan. Daar pik je dan best veel op." Na de pedagogische academie volgde de militaire dienst. "In die tijd heb ik nog een akte aardrijkskunde gehaald", zegt hij.

"Eigenlijk heb ik nooit gesolliciteerd", grijnst hij. "In 1978 vroeg mijn vader 'kun je niet een klasje Engels komen doen?' Dat werden twee vierde klassen. Ik kwam daar als een soort jonge hond in die school. Maar, het was wel een uitdaging. Het was eigenlijk één van de beste jaren dat ik Engels heb gegeven." Deze beginjaren koestert Geert. "Het was een tijd van ontdekken hoe leuk het was om voor de klas te staan."

Lokaal 14, helemaal bovenin, was Geerts domein. "Ik was echt de koning te rijk met dat lokaal. Je had een gigantisch uitzicht over het dorp en een heel stuk van de streek. Ik kon ook gewoon lekker de deur openzetten tijdens de lessen." In dat lokaal gaf hij Engels, aardrijkskunde, Nederlands, godsdienst en maatschappijleer. Een goede gewoonte in die jaren was het basketballen met leerlingen. "Ik speelde toen bij Luba Leiden. Na schooltijd op de vrijdagmiddag ging ik met een aantal gasten basketballen. Dat was erg leuk."

Toptijd
Geert kwam als docent in, wat hij noemt, de 'toptijd van de school'. Donkere wolken trokken zich samen over de school. "Medio tachtiger jaren liep het aantal leerlingen drastisch terug. In Katwijk en Leiden gingen verschillende mavo-scholen dicht. In de loop van de negentiger jaren werd contact gezocht met het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden. In 1994 werd dat praktijk." Toen kwam de school onder dat bestuur. "Het was voor ons een echte uitdaging om er echt iets van te maken. Het was gelukt om de school levend te houden."

"In 1994 werd ik decaan", vertelt Geert. "Dat is eigenlijk één van de leukste dingen die je in het onderwijs kunt doen. Je helpt kinderen op weg in hun verdere loopbaan." Traditiegetrouw betrok hij het kantoortje onder de trap. "Hoe blij was je met zo'n eigen plekje". Twee jaar later krijg Geert de coördinatie van de leerjaren 2, 3 en 4.

In 1999 vertrok de toenmalige directeur. "Dat hadden we niet verwacht. Ikzelf zou afdelingsleider gaan worden, een klein stapje omhoog. Rector Joost Kuurman vroeg mij 'wil jij dit gaan doen?' Ik dacht: 'als ik dat nu niet doe, dan komt dat nooit meer'. In september van dat jaar betrok hij die positie, in het voetspoor van zijn vader.

Innoveren
Het laatste decennium is er veel veranderd. Niet alleen is de school sterk verbouwd en gemoderniseerd, maar ook het onderwijs heeft een gedaanteverwisseling ondergaan.

"We zijn een moderne school", verklaart Geert met onverholen trots. "We hebben een heel goede ICT-infrastructuur. Alle leerlingen hebben een laptop." Op onderwijsgebied noemt Geert het Thuiswerkvrije Onderwijs (TVO) als wapenfeit. De leerlingen doen nu hoofdzakelijk hun schooltaken op school. Zo blijft school op school en is er thuis tijd voor andere dingen. "Dat is inmiddels thuiswerkluw onderwijs geworden", preciseert hij. "Vooral de havo en vwo-leerlingen moeten thuis hun leerwerk nog wat extra aandacht geven."

De invoering van deze onderwijsvorm bleek een schot in de roos. "Dat was gewoon de redding van de school. We kregen veel meer leerlingen, ook veel uit Katwijk." In het verlengde hiervan ligt de hartlijn. Zo is er een dagdeel aandacht voor drama, kunst, sport en muziek. "Dat onderdeel is echt een verrijking. Zo kom je tegemoet aan wat de kinderen willen en kunnen."

Hoogtepunt
Maar wat was nu het hoogtepunt over die veertig jaren onderwijs? "Dat vind ik moeilijk. Ja, wacht. In 2013 de opening van de vernieuwbouw. Dat was voor mij het moment dat het helemaal vaststond dat de school het zou redden. Ja, dat èn de ontwikkeling van het TVO."

"Misschien vertrek ik wel op het hoogtepunt. Als school doen we het zo goed, dat we niet zo gauw meer onderuit zullen gaan. Ik laat de boel echt in vertrouwen achter." Geert is trots op zijn school, maar bovenal ook trots op de mensen die invulling geven aan de school, elk op hun eigen terrein. "Ik heb gewoon een goed team. Ze hebben allemaal op de juiste manier een goed oog voor de leerlingen. Ze gaan allemaal mee met de ontwikkelingen in het onderwijs. Of het nou docenten zijn of ondersteunend personeel, iedereen is belangrijk. Met z'n allen doe je het. 'Gewoon samen' is altijd mijn motto geweest.

'Na ruim 40 jaar laat ik de boel echt in vertrouwen achter'
Geert is nu 65 jaar. "Ik heb precies drieënveertig jaar in het onderwijs gewerkt, waarvan twintig als directeur. Ik heb op twee scholen gewerkt. De school van mijn vader en het Visser 't Hooft. Het is nu een mooi punt om weg te gaan."

Het is nu tijd voor iets anders. Hoe hij deze nieuwe fase gaat invullen, dat moet hij nog eens rustig bekijken. "Ik ga nog één dag iets voor de onderwijsstichting doen. Iets van onderwijsontwikkeling of het coachen van teamleiders. Ik heb wel ideeën, maar ik ben nog aan het verkennen. Ik zie er niet tegenop. 2020 is een mooi moment om iets anders te gaan doen."

Op donderdag 19 september neemt hij in aanwezigheid van (oud-)collega's. Ook zijn vader (102) hoopt van de partij te zijn.

Uit de krant