Gisteren nam Piet de Vries afscheid als Katwijk Marketingman. | Foto: Piet van Kampen
Gisteren nam Piet de Vries afscheid als Katwijk Marketingman. | Foto: Piet van Kampen

Piet de Vries stopt als marketingman

Algemeen

Op maandag 6 mei nam Piet de Vries tijdens een druk bezochte receptie afscheid als directeur/bestuurder van Katwijk Marketing. De vitale De Vries blikt terug op een periode in zijn arbeidzame leven waarin in deze functie hem op het lijf was geschreven en heeft bereikt waar hij voor stond.

Door Piet van Kampen

Voordat hij door de gemeente in oktober 2012 werd gevraagd om een plan voor Katwijk Marketing te schrijven had hij als directeur van de Keukenhof al de nodige bestuurlijke ervaring in zijn bagage. De ex-wethouders Willem van Duijn en Daan Binnendijk benaderden hem toen en hij nam de nieuwe uitdaging aan. Katwijk Marketing was voordien niet goed van de grond gekomen.

'Het was in eerste instantie op projectbasis maar het plan wat ik toen schreef werd door het college van B&W en de gemeenteraad aangenomen. Ik was verrast dat men mij toen als directeur/bestuurder aanstelde en begon op 1 april 2013 aan deze job. Op 1 augustus heb ik Annemarie Guijt aangenomen als citymarketeer en daar was ik erg blij mee. Zij zou zich voornamelijk bezig houden met de uitvoering van diverse projecten. Het was erg belangrijk dat twee echte Katwijkers de kar nu gingen trekken. Wij kenden de gemeente, de mentaliteit van de Katwijkers en de cultuur.


Doelstellingen

'In eerste instantie was de opdracht vrij algemeen: het profileren van de gemeente Katwijk door de kwaliteiten van Katwijk onder de aandacht te brengen bij de relevante doelgroepen, bewoners, bezoekers en bedrijven. Later werd de economische agenda voor de gemeente Katwijk opgesteld waarin twee kernpunten werden benoemd: 1. Het uitbouw toerisme en 2. Het actief stimuleren van jonge ondernemers'.

Voor het toerisme werd als gevolg daarvan een zogenaamde toeristische agenda opgesteld. In deze agenda werden zeer ambitieuze groeidoelstellingen voor het toerisme genoemd.
'De ambitie was om het toerisme op alle gebieden met 5% te laten groeien en dit is gerealiseerd', blikt De Vries voldaan terug. Ook de campagne 'Dit is Katwijk' heeft geen windeieren gelegd. 'Het absolute hoogtepunt voor Katwijk Marketing was het project 'Katwijk van Oranje' van vorig jaar november', De afscheid nemende marketingman bewaart hier mooie herinneringen aan.


Transitiejaar

In december van vorig jaar viel het gemeentelijk besluit om de extra subsidie van 2 x € 50.000,- voor 2019 stop te zetten en alleen de basisbijdrage van € 157,00,- vanuit de gemeente te handhaven. Daarnaast werd een zogenaamd transitiejaar ingelast om vast te stellen hoe in de toekomst in Katwijk met citymarketing om te gaan. Daardoor wordt het voeren van campagnes vrijwel onmogelijk. Dat heeft er mede toe geleid dat De Vries er een punt achter heeft gezet.
'Maar dat is niet de enige reden', voegt hij er direct aan toe. Ik ben nu 67 en iedereen heeft een houdbaarheidsdatum', glimlacht hij fijntjes. 'Ik denk dat het beter is dat degene die het plan moet uitvoeren ook degene moet zijn die het plan (mede-) opstelt. Wie die nieuwe iemand is, is nog niet bekend.'

De pensionaris krijgt nu volop tijd voor andere leuke dingen zoals samen met zijn echtgenote Astrid golfen en met de caravan er op uit. Ook meer tijd voor de kleinkinderen en tuinieren. Wel blijft hij nog diverse functies bij verenigingen en instellingen vervullen. Kortom, na Katwijk Marketing breekt er een nieuw tijdperk voor De Vries aan.

Uit de krant