Een artist impressie van de R-nethalte. | Foto: PR
Een artist impressie van de R-nethalte. | Foto: PR

R-net is comfortabel reizen tussen luxe bushaltes

Algemeen

> Tracé en plaatsen van haltes zijn inmiddels bekend

De kogel is vrijwel door de kerk. Belangstellenden konden dinsdag in 't Anker kennis nemen van de toekomstige situatie zoals die vanaf december 2020 zal worden. De komst van het R-net heeft veel voeten in de aarde gehad maar de gemeente en de provincie zijn er uit. Gezamenlijk werken zij nu aan de voorbereidingen van de infrastructurele maatregelen.

Door Piet van Kampen

Door de komst van het nieuwe hoogwaardige vervoer zullen de buslijnen 30 en 31 komen te vervallen. De rotonde Zeeweg/Karel Doormanlaan wordt door het aanleggen van comfortstroken beter voor de bussen te berijden.

Bestaande bushaltes zullen worden opgewaardeerd worden tot de luxe R-net haltes. Deze zijn toegankelijk voor minder validen, overdekt, voorzien van Wifi en digitale informatiepanelen met de reisinformatie.

Bij de meeste haltes komen overdekte fietsenstallingen. De halte aan de Zeeweg bij Duinoord wordt halte Marktplein, de halte bij het Noordeinde wordt halte Centrum, die aan de Boulevard ter hoogte van de Voorstraat wordt halte Centrum en er komt een nieuwe halte op het Vuurbaakplein.

Aan het einde van de Boulevard-zuid komen twee nieuwe haltes: een uitstaphalte en een instap/wachthalte aan de overzijde richting centrum. Ook bij de Hoornespassage in de richting van de Estec komt een nieuwe halte.


Verschillen

Wat zijn de verschillen tussen het huidige openbare busvervoer en de toekomstige situatie? Om te beginnen zijn de bussen comfortabeler en zijn uitgerust met Wifi. Vervolgens rijden de bussen volgens een stipte dienstregeling en meerdere keren per uur zodat er geen lange wachttijden ontstaan.

Door aanpassingen in het tracé rijden de bussen ook sneller. Betrouwbaar en op tijd. Zekerheid voor de reizigers dus. Als het weer meewerkt zal medio maart van dit jaar de eerste nieuwe R-net halte, genaamd de Duinvallei ter hoogte van de Molentuinweg in gebruik worden genomen. Het is een halte met overdekte fietsenstalling omdat er veel fietsers van deze halte gebruik maken.

Uit de krant