Afbeelding

Gemeente stopt met WeHelpen

Algemeen

Na ruim drie jaar stopt de gemeente met het lidmaatschap van onlineplatform WeHelpen. Katwijk had een eigen website (wehelpen.nl/katwijk) met als doel om inwoners een makkelijke digitale manier te bieden om met elkaar in contact te komen met een hulpvraag of het aanbieden van hulp, waarbij het gaat om incidentele en eenvoudige burenhulpklusjes, zoals de hond uitlaten, boodschap doen of iemand een keert gezelschap bieden.

Welzijnskwartier Katwijk, dat de opdracht had om WeHelpen tot een succesvol burenhulpplatform te maken, heeft het project in opdracht van de gemeente geëvalueerd. Om het platform meer bekendheid te geven en uit te bouwen werd in 2017 een zogenoemde ´Community Manager´ aangesteld. Ondanks de inspanningen van deze manager had en heeft het platform relatief weinig gebruikers, zo´n 276.

Het lidmaatschap van de Coöperatie WeHelpen kost de gemeente zo´n 19.000 euro per jaar. Deze kosten lijken niet op te wegen tegen de baten, stelt de evaluatie. Bovendien zou door de coöperatie een app worden ontwikkeld, die het gebruik zou vereenvoudigen. Deze innovatie blijft, ondanks eerdere toezeggingen, uit en is ook niet op korte termijn te verwachten.

Uit de evaluatie blijkt ook, dat het nodig is om te blijven investeren in de inzet van professionele ondersteuning om een dergelijk burenhulpplatform in stand te houden. En er zijn inmiddels alternatieven, zoals (gratis) sociale buurtapps. Bij het Welzijnskwartier wordt op het moment gewerkt aan een alternatief burenhulpplatform.

Uit de krant