Afbeelding
Foto: RD

Historische Erfgoedkade in bedrijf met Beurtvaartdag

Algemeen

Het vissersdorp zonder zeehaven omarmt zijn binnenvaartverleden. Met een Beurtvaardag viert de stichting 'Katwijker Motor' vandaag op 9 juni de officiële opening van de Historische Erfgoedkade aan het Prins Hendrikkanaal. Het gedeelte tussen de Woldringh van der Hoop-brug en het gerestaureerde DSV-pand wordt de vaste ligplaats voor industrieel varend erfgoed.

De Erfgoedkade wordt beheerd door de stichting die de afgelopen jaren de motorschuit 'Wilhelmina' restaureerde en weer vaarklaar maakte. Dit symbool voor het Katwijkse binnenvaartverleden heeft al een vaste plek in het Prins Hendrikkanaal, maar er is ruimte voor meer authentieke vrachtvaarders die het dorp voor korte of langere tijd willen aandoen.

Vandaag tijdens de Beurtvaardag is de Erfgoedkade voor het eerst vol in bedrijf. Voor dit evenement is een tiental historische beurtvaarders uitgenodigd. De kade is het decor van een cultuurhistorische tijdreis naar de vorige eeuwwisseling. De schepen zijn te bezichtigen voor het publiek, maar er worden ook laad- en losdemonstraties gegeven en er zijn exposities ingericht.

Dienstregeling

Het Katwijkse Prins Hendrikkanaal werd op 27 maart 1879 geopend. Met name in de periode dat de bomschuiten van het strand verdwenen (1910-1915) bleek de aan- en afvoer van haring en netwerk uit de zeehavens naar Katwijk steeds belangrijker te worden. De Katwijkse binnenvaart zorgde voor de noodzakelijke verbinding met IJmuiden of Vlaardingen.

Buiten het haringseizoen voeren veel schuiten in de beurtvaart, waarbij passagiers, vracht en vee volgens een dienstregeling langs een vast traject werden vervoerd.

Het gebied rond het kanaal is het afgelopen decennium getransformeerd tot een woonwijk. Veel van de geschiedenis is uitgewist, met de sloop van rederijpanden, de visafslag en de boetzolders. De recente restauratie van het oude rederspakhuis van M. Parlevliet en de komst van de stichting 'Katwijker Motor' naar het gebied brachten een kentering teweeg.

Plannen voor een historische erfgoedkade werden door de gemeente overgenomen, de afmeerplaatsen zijn vernieuwd en er zijn voorzieningen om de vrachtvaarders te ontvangen. Het Prins Hendrikkanaal krijgt – ook al door de komst van een sloepensteiger – iets van zijn oude bedrijvigheid terug.

Vergetelheid

De Stichting Katwijker Motor vindt het belangrijk om de geschiedenis van de beurtvaart weer tot leven te brengen. 'Ten onrechte is die wat in de vergetelheid geraakt', zegt voorzitter IJsbrand Plug. 'De beurtvaart was essentieel voor de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland. Vervoer over water was eeuwenlang de meest betrouwbare en efficiënte vorm van transport. De beurtvaarschepen waren de vrachtwagens van hun tijd.'

Van die honderden mooie, slanke beurtscheepjes is een aantal exemplaren bewaard gebleven. Door kenners en liefhebbers zijn ze in originele staat teruggebracht; ze varen weer en luisteren nautische evenementen op. In het Katwijkse Prins Hendrikkanaal vinden ze vanaf vandaag weer een vaste pleisterplaats.

De officiële opening van de erfgoedkade is vandaag 9 juni om 14.00 uur door wethouder Jacco Knape.

Afbeelding

Uit de krant