Afbeelding
Foto: pr

Geluk is te koop, het is een kwestie van slim uitgeven

Algemeen

 'Geld maakt niet gelukkig', zo vertelt de gevleugelde quote die ons met de beide benen op de grond houdt. Toch is dat volgens Consumentenpsycholoog Patrick Wessels, woonachtig in Rijnsburg, niet het geval.

Op de Internationale Dag van het Geluk (20 maart jl.), is zijn boek verschenen: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven). Patrick Wessels is Consumentenpsycholoog, afgestudeerd in Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met zijn blogartikelen op ConsumentenPsycholoog.nl, in kranten, magazines, op radio en televisie.

'Door ons geld psychologisch juist uit te geven maakt dat wel degelijk gelukkig', zo stelt hij. Bijvoorbeeld door ervaringen te kopen in plaats van spullen. En door geld aan anderen te besteden in plaats van aan onszelf. Zijn boek 'Geld maakt wél gelukkig' biedt een inkijkje in de psychologie van onze uitgaven. En legt uit hoe op het oog handige productvergelijkingen ons ervaren geluk juist in de weg zitten.

'Het maakt niet uit of je na de vaste lasten veel of weinig te besteden hebt. Door binnen je budget psychologisch slimme keuzes te maken word je gelukkig van alle uitgaven. Dankzij ervaringen in plaats van spullen. En door anderen eens te verrassen en daar zelf een heerlijk gevoel van te krijgen,' vertelt Wessels. Twee handige tips die hij uitwerkt in zijn boek. Waarin hij vanuit de wetenschappelijke literatuur verklaart welke psychologische effecten die uitgaven hebben op ons brein. En het geluk dat we daardoor ervaren.

Inzichten

In het boek komen acht psychologische inzichten aan bod. Meermaals getest in diverse beschreven experimenten. Vertaald naar praktische voorbeelden en concrete tips, die Wessels ook zelf graag toepast.

'Ik leg in het boek uit hoe geld uitgeven aan anderen gelukkiger maakt dan uitgeven aan jezelf. En hoe doneren dus een uitstekend idee is. Daarom heb ik besloten alle opbrengsten van dit boek te doneren aan de Stichting Kinderen Kankervrij, KiKa.'

Daarnaast legt Wessels in het boek uit hoe ervaringen veel beter passen bij onze identiteit dan spullen. En dat we daar langer aan terug blijven denken, veel meer dan bij spullen die we kopen.

'Ik geef familie en vrienden het liefst ervaringen cadeau. Zoals een weekendje weg, een avondje naar de bioscoop of door opa en oma gewoon een keer mee te nemen voor een lunch in het centrum van de stad.'

Het boek (20 euro) is o.a. te koop in de plaatselijke boekwinkel .

Uit de krant