Aantal wensen van bewoners in plan Hoofdstraat opgenomen.
Aantal wensen van bewoners in plan Hoofdstraat opgenomen. Foto: Piet van Kampen

Plannen Hoofdstraat vinden meer bijval

Algemeen

Aantal verbeteringen, maar wensen blijven er altijd

Dat het afgelopen dinsdagavond druk zou worden tijdens de derde bijeenkomst met betrekking tot de plannen van verbeteringen in de Hoofdstraat was op voorhand al een gegeven. Tientallen betrokken Valkenburgers hadden zich in Het Dorpshuis verzameld.

In voorgaande sessies waren de ingebrachte wensen van de inwoners al kenbaar gemaakt, maar niet tot tevredenheid in de aangepaste ontwerpversies opgenomen. Vervolgens nam een viertal inwoners het voortouw om met een alternatief plan op de proppen te komen. Zij vonden een luisterend oor bij de gemeente en de ingediende wensen werden grotendeels in de herziene plannen mee genomen. Dit tot grote tevredenheid van veel aanwezigen. 'Vele malen beter', riep een bezoeker na afloop van de bijeenkomst. 'Er kunnen nog wijzigingen worden aangebracht, maar hopelijk blijven deze binnen het budget', gaf de wethouder Van der Bent te kennen voordat het 'definitieve conceptontwerp' werd gepresenteerd. Na afloop maakten een aantal aanwezigen gretig gebruik van deze mogelijkheid.

Verbeteringen en minpunten

Nelly Smits was een van de vier inwoners die het initiatief hadden genomen voor het alternatieve plan dat in samenwerking met verkeersdeskundigen was opgesteld. Had zij in de allernieuwste versie dingen terug gevonden die in hun alternatieve plan waren opgenomen? 'Dat de weg smaller wordt is een pluspunt evenals bredere stoepen. De veiligheid voor fietsers neemt hierdoor toe. Een 'streetprint' in het asfalt is ook een verbetering. (Een streetprint is een motief in het asfalt waardoor het lijkt alsof het straatklinkers zijn. PvK). De dorpse uitstraling wordt door een nieuwe, aangepaste straatverlichting en meer groen ook benaderd. Een groot plateau bij de ingang van supermarkt Hoogvliet is ook een verbetering want dat is een bijzonder druk en gevaarlijk punt', somde zij een aantal pluspunten op.

Daar tegenover noemde Smits enkele minpunten. 'Het plan dwingt nog geen overtuigende snelheidsvermindering af ondanks de 30 kilometerzone. De hoogte van de plateaus is mij nog onduidelijk en het is nog steeds een vrij rechte weg zonder bochten. Flitspalen zouden de enige uitkomst zijn om de automobilist te dwingen om langzaam te rijden, maar die worden in 30 kilometer zones niet geplaatst'. Een andere inwoonster vreest dat als de Tjalmaweg drukker wordt er steeds meer sluipverkeer door Valkenburg zal rijden. Het is een onderbuikgevoel dat nu nog moeilijk gestaafd kan worden. De aan het einde van de avond ingediende wensen zullen worden bekeken en waar eventueel nog mogelijk worden meegenomen in het uiteindelijke ontwerp. Eén ding is zeker: er is veel verbeterd ten opzichte van de eerste versie, maar om aan ieders wensen tegemoet te komen zal wel altijd een ideaalbeeld blijven.

Door Piet van Kampen

Uit de krant