De gemeente bereidt in deze straat een 30 kilometerzone voor.
De gemeente bereidt in deze straat een 30 kilometerzone voor. Foto: Adrie van Duijvenvoorde

Vormgeving 30 km zones Katwijk-Binnen en Valkenburg van start

Algemeen

De gemeente Katwijk wil de Rijnstraat en de Turfmarkt in Katwijk aan den Rijn en de Hoofdstraat en Katwijkerweg in Valkenburg inrichten als 30 km zones. Het college van burgemeester en wethouders heeft afgelopen dinsdag het projectplan vastgesteld en groen licht gegeven voor het maken van de ontwerpen voor de nieuwe inrichting van deze straten.

Doel van deze nieuwe inrichting is de verkeerssituatie in de straten veiliger te maken door de snelheid van het autoverkeer te beperken. Met de straten in Valkenburg wordt binnenkort gestart met het ontwerptraject. Voor de Rijnstraat en de Turfmarkt moeten eerst nog enkele onderzoeken worden afgerond.

Samen met bewoners

De omgeving wordt direct vanaf het ontwerp van de nieuwe inrichting betrokken. Wethouder Klaas Jan van der Bent: 'Ik vind het belangrijk om de bewoners van begin af aan mee te nemen. Door het ontwerp samen met de bewoners van de straten te maken, horen we uit de eerste hand wat de knelpunten in de huidige situatie zijn. Door met elkaar verschillende oplossingen en gevolgen daarvan te bekijken, kunnen we ook afgewogen keuzes maken.'

Valkenburg

In Valkenburg is de route Voorschoterweg – Hoofdstraat al grotendeels ingericht als 30 km route. Door het resterende deel van de Hoofdstraat en de Katwijkerweg ook als 30 km zone in te richten, wordt de situatie duidelijker en verbetert de verkeersveiligheid. Belangrijk, vindt de gemeente, omdat deze route veel door fietsende scholieren wordt gebruikt van én naar de brede school in de Dorpsweide. De bewoners van de straten en andere belanghebbenden - zoals de school - krijgen hierover binnenkort meer informatie. 

Rijnstraat en Turfmarkt

In de Rijnstraat wordt naast de nieuwe inrichting van de weg ook een deel van het riool vernieuwd. Voordat met het ontwerp voor de Rijnstraat en de Turfmarkt wordt gestart, moet eerst duidelijk in beeld worden gebracht wat de effecten op de Molentuinweg zijn. Omdat met een 30 km/uur inrichting de Rijnstraat minder aantrekkelijk wordt voor doorgaand verkeer, is de verwachting dat dit doorgaande verkeer eerder voor de route Molentuinweg – N206 zal kiezen richting Katwijk aan Zee. Het effect hiervan op de Molentuinweg is afhankelijk van de mate van toename van het verkeer en eventuele doorstroommaatregelen op de Molentuinweg. Dit wil de gemeente eerst in beeld hebben voordat ze met de bewoners van Rijnstraat en de Turfmarkt gaat werken aan de nieuwe inrichting.

Naar verwachting starten de ontwerpsessies voor de Rijnstraat en de Turfmarkt na de zomervakantie.

Uit de krant