Afbeelding

De Lokalen: Geef Katwijk Marketing de ruimte

Politiek

INGEZONDEN DE LOKALEN - Katwijk Marketing krijgt voor de komende twee jaar het jaarlijkse bedrag van 157.000 euro om haar werkzaamheden verder uit te voeren. Op zeer korte termijn wordt met elkaar vastgesteld op welke punten en hoe die werkzaamheden worden geëvalueerd om na twee jaar als gemeenteraad weer de tussenstand op te nemen. Wat heeft Katwijk Marketing in samenwerking met de organisatoren van evenementen en vele vrijwilligers kunnen realiseren? De fractie van De Lokalen steunde volmondig dit raadsbesluit in de vergadering van donderdag 24 november en sprak ook die donderdagochtend met Piet de Vries en Annemarie Guijt van Katwijk Marketing.

De Vries: ‘Waar tot op heden een 70 procent van onze aandacht uitging naar de bezoekers en bewoners en een 30 procent naar onze interne stakeholders, zullen we dat nu wat meer gelijk gaan verdelen. Dat bleek ook duidelijk uit de oordeelsvormende sessie eerder in de raad waar niet iedere fractie precies wist wat wij doen. Belangrijk blijft natuurlijk ook de duidelijke plek van het VVV in Katwijk. Daar stoppen we veel tijd in en dat is ook nodig’.

Kansen voor Katwijk

De Vries en Guijt leggen uit dat er zeker ook aandacht is voor evenementen en activiteiten in Rijnsburg en Valkenburg. De Vries: ‘Denk maar aan Stoomtrein Katwijk-Leiden en de treinen die daar rijden. Dit is in Nederland al een heel bekend fenomeen waar we met elkaar trots op kunnen zijn’. Waar we in Katwijk al het Evenementen Platform kennen, zijn er nu ook plannen om culturele instellingen elkaar in een soort van platform te laten ontmoeten. ‘Elkaar versterken, dat moet de boodschap worden’, aldus De Vries.

KW! Label

Guijt en De Vries deden nog eens duidelijk uit de doeken wat het KW! Label wel en zeker niet inhoudt. ‘In het verleden is de indruk ontstaan dat dit een soort ‘oké-label’ van Katwijk Marketing was, maar dat is het zeker niet. De gedachte erachter is dat evenementen die bovengemiddeld bijdragen aan maatschappelijke én economische groei, daar iets voor terugkrijgen. Bijvoorbeeld een soepeler vergunningenbeleid, betere facilitaire voorzieningen, een hoger subsidieplafond, meer aandacht in de media en zo zijn er nog meer mogelijkheden. Kansen en waardering dus voor evenementen die een grote meerwaarde voor andere stakeholders in Katwijk hebben.’

De fractie van De Lokalen was ook onder de indruk van hetgeen er in Katwijk door Katwijk Marketing samen met de evenementenorganisaties en andere stakeholders is bereikt: groeiende aantallen bezoekers, goede reviews op Zoover en Booking.com en positieve tendensen in het aantal boekingen voor overnachtingen. Fractielid Marcel van Tol: ‘Die cijfers die jullie net lieten horen liegen er niet om’.

Uit de krant